IMPROVEMENT OF THE SYSTEM OF EXTRACURRICULAR EDUCATION BY MEANS OF PARTNERSHIP WITHOUT BARRIERS

Keywords: Key words: Out-of-school education, state regulation of out-of-school education, barrier-free, communities, image.

Abstract

Summary. The article considers the current content of the state order for the improvement of the out-of-school
education system by means of partnership without barriers. Modern extracurricular education is characterized
by dynamism, uncertainty and innovation, as well as the entire information society, the needs of which it must
meet. Analysis of the formation and development of extracurricular education in Ukraine shows the presence
of progressive achievements and a positive impact on the creative development of the individual. During
its historical development, out-of-school education and upbringing have gained some experience, prestige
and formed as an integral part of the holistic education system of Ukraine. The legal framework and scientific
literature on the definition of «barrier-free», «extracurricular education», «partnership» were analyzed. The
features that characterize the priorities and components of educational activities that best ensure the formation
of an open space of communication and interaction of all social and educational actors without systemic
restrictions and barriers are identified. The purpose of the article is to develop the implementation of modern
tools of public administration in the field of extracurricular education. The analysis of the practice of functioning
of the network of out-of-school institutions in the conditions of democratization of social processes allowed
to single out a number of actual problems which should define the state strategy of regulation of development
of out-of-school education directed on its improvement. In particular, the Strategy for the Development of Extracurricular Education was analyzed. It is determined that one of the prospects for the development
of public administration of extracurricular educational activities is to strengthen the regulatory function
of central education authorities, which is manifested in resource, financial, economic and organizational
and informational support of extracurricular education. The essence, purpose, content and forms of information
and communicative support of the system of extracurricular educational activities are revealed. The following
research methods are used in the article: method of theoretical and practical orientation; analysis and synthesis –
in order to study the state of the studied issues.

References

1. Биковська О. В. Нові алгоритми творчості : кафедра позашкільної освіти. Тижневик «Освіта». 2017. № 48-49. С. 2.
2. Биковська О. В. Освіта як система. Тріада «Людина–Освіта–Держава». Рідна школа. 2017. № 10-11. С. 68-75.
3. Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей. Верховна Рада України. Документ 995_075. Прийняття від 30.09.1990. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_075#Text (дата звернення :
25.12.2021).
4. Державна стратегія регіонального розвитку на період до 2020 року, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 р. № 385. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/385-2014-%D0%BF#Text (дата звернення : 25.12.2021).
5. Договір про заснування Європейської Спільноти (Договір про заснування Європейського економічного співтовариства). Верховна Рада України. Документ 994_017. Редакція від 01.01.2005. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_017/
print1510032979532000#Text (дата звернення : 25.12.2021).
6. Європейська соціальна хартія. Верховна Рада України. Документ 994_062. Редакція від 07.09.2016. URL : https://zakon.
rada.gov.ua/laws/show/994_062#Text (дата звернення : 25.12.2021).
7. Загальна декларація прав людини. Верховна Рада України. Документ 995_015. Прийняття від 10.12.1948. URL : https://
zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення : 25.12.2021).
8. Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/2145-19#Text (дата звернення : 25.12.2021).
9. Закон України «Про охорону дитинства». Відомості Верховної Ради України. 2001. № 30. URL : https://zakon.rada.gov.
ua/laws/show/2402-14#Text (дата звернення : 25.12.2021).
10. Закон України «Про позашкільну освіту». Відомості Верховної Ради України. 2000. № 46. URL : https://zakon.rada.gov.
ua/laws/show/1841-14#Text (дата звернення : 25.12.2021).
11. Конвенція про права дитини. Верховна Рада України. Документ 995_021. Редакція від 20.11.2014. URL : https://zakon.
rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text (дата звернення : 20.12.2021).
12. Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення : 25.12.2021).
13. Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя». Верховна Рада України. Документ 994_975. Прийняття від 18.12.2006. URL : https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/994_975#Text (дата звернення : 25.12.2021).
14. Стратегія розвитку позашкільної освіти / за ред. О. В. Биковської. Київ : ІВЦ АЛКОН, 2018. 96 с.
Published
2021-12-20
How to Cite
SHABAIEVA, L. (2021). IMPROVEMENT OF THE SYSTEM OF EXTRACURRICULAR EDUCATION BY MEANS OF PARTNERSHIP WITHOUT BARRIERS. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Public Management and Administration, 1(1), 55-60. https://doi.org/10.54891//2786-698X-2021-1-13