TRANSFORMATION OF THE INFORMATION AND EDUCATIONAL SPACE IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-CULTURAL PROCESSES

Keywords: information and educational space, process, education, information and communication technologies, society.

Abstract

The article reveals the main characteristics of the transformation of the information and educational space in the context of modern socio-cultural processes. The author proves the complexity of the structure of the modern information and educational space, which is characterized by generalized knowledge, a variety of ways of obtaining information and a high level of communication technologies. It is determined that the information and educational space is a form of socio-cultural processes, so it is constantly being modified. Modernization of the social communications infrastructure, expansion of Internet services, including those related to education, have led to the transformation of the information and educational space. The author distinguishes such components as socio-cultural objects that store and broadcast educational information, provide communication processes in educational activities; subjects of m,educational activities between which there is interaction, transfer of social experience and cultural heritage; resources that ensure the speed and efficiency of information transfer, the quality of educational activities; tools that promote the m,implementation of the principles of educational activities and the introduction of innovative technologies. structural m,and functional components. The spatial and semantic, content and methodological, communication and organizational
components of the information and educational space are defined. It is proved that the information and educational space acts as a didactic cluster for the use of various educational materials, a platform of information and resource support with automated data and knowledge banks maintained in computer networks using information and communication technologies; a dynamic system of socio-pedagogical and subject-information relations. It is proved that the information and educational space should be an organizational structure in which managed educational activities are carried out. Within the information and educational space, there is a spatial transformation of educational activities with the formation of an individualized specialized online educational space.

References

1. Андрущенко В. П. Організоване суспільство. Проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: досвід соціально-філософського аналізу. Київ: ТОВ «Атлант ЮЕмСі», 2005. 498 c.
2. Биков В. Ю. Відкрита освіта в єдиному інформаційному освітньому просторі. Педагогічний дискурс. 2010. Вип. 7. С. 30−35.
3. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка, 2008. 684 с.
4. Бугайчук К. Л. Персональне навчальне середовище: перша спроба зрозуміти. URL: https://goo.su/31xi (дата звернення: 11.10.2022).
5. Висоцька О. Є. Відкрита освіта як чинник випереджаючого розвитку суспільства. Веб-кафедра менеджменту освіти та психології. URL: https://goo.su/31xh (дата звернення: 15.09.2022).
6. Висоцька О. Є. Комунікація як основа соціальних перетворень (у контексті становлення постмодерного суспільства): монографія. Дніпропетровськ: Інновація, 2009. 316 с.
7. Горовий В. М. Національні інформаційні процеси в умовах глобалізації: монографія / відп. ред. О. С. Онищенко; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2015. 332 с.
8. Горовий В. М. Особливості розвитку соціальних інформаційних баз сучасного українського суспільства : монографія. Київ, 2005. 383 с.
9. Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Інформаційна картина світу як соціокультурна реальність. Гілея: науковий вісник: зб. наук. праць. Київ: ВІР УАН, 2013. Вип. 70 (№ 3). С. 573−578.
10. Дзвінчук Д. І. Освіта в історико-філософському вимірі: тенденції розвитку та управління: монографія. Київ: ЗАТ «Нічлава», 2006. 378 с.
11. Дзьобань О. П. Філософія інформаційного права: світоглядні й загальнотеоретичні засади : монографія. Харків: Майдан, 2013. 360 с.
12. Кастельс М. Інтернет-галактика. Київ: Ваклер, 2007. 132 с.
13. Кремень В. Г. Освіта в контексті сучасних соціокультурних змін. Філософія освіти: науковий часопис. 2008. № 1−2 (7). С. 15−21.
14. Кремень В. Г., Биков В. Ю. Інноваційні завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць / ред. кол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2014. Вип. 37. С. 3−15.
15. Почепцов Г. Г., Чукут С. А. Інформаційна політика: навч. посіб. 2-ге вид. Київ: Знання, 2008. 663 с.
16. Пунченко О. П. Цивілізаційний вимір історії людства: монографія. Одеса: Астропринт, 2013. 444 с.
17. Пунченко О. П., Пунченко Н. О. Освіта в системі філософських цінностей: монографія. Одеса: Друкарський дім. Друк Південь, 2010. 506 с.
18. Cardoso C. Para una sociologia do ciberspaco: comunidades virtuais em portuquês. Oeiras : Celta, 1998. XII. 146 р.
19. Digital 2020: Global digital overview. URL: https://goo.su/31X4 (дата звернення: 17.11.2022).
20. Downes S. E-learning 2.0. URL: https://goo.su/31x4 (дата звернення: 17.10.2022).
21. Floridi L. The Informational Nature of Personal Identity. Minds and Machines, 2011. № 21 (4). P. 549−566.
Published
2022-11-30
How to Cite
KOLIADA, I. (2022). TRANSFORMATION OF THE INFORMATION AND EDUCATIONAL SPACE IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-CULTURAL PROCESSES. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 20-26. https://doi.org/10.54891/2786-7005-2022-2-3
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy