THE IMPACT OF LEGISLATIVE CHANGES ON PRESCHOOL EDUCATION IN UKRAINE

Keywords: preschool education, legislative changes, accessibility of education, alternative models of preschool education in Ukraine.

Abstract

The article examines legislative changes in the field of preschool education in Ukraine within the process of updating the regulatory and legal framework. It highlights the dynamics of legislative transformations aimed at ensuring equal access of children to preschool education, expanding the types of educational process organization, and developing an inclusive environment in the management of educational institutions. The impact of legislative changes on certain organizational, content-related, and managerial foundations of preschool education attainment has been identified. According to the current legislation, both traditional (nursery, kindergarten, special kindergarten) and alternative forms of preschool education in Ukraine (mobile kindergarten, family or home kindergarten, mini-kindergarten, pedagogical partnership center, child development center) are defined. This indicates the adaptability of preschool education institutions in organizing educational activities under modern crisis challenges. The study revealed that legislative changes have become a prerequisite for the possibility of organizing the educational process under martial law conditions and have also laid the foundation for the further development and restoration of the preschool education system in the post-war period. The article analyzes the forms of preschool education through the lens of learning under martial law conditions. It characterizes the organization and functioning of alternative preschool education structures introduced by the new Law of Ukraine «On Preschool Education». Each of these structures is analyzed in the context of the individual needs and capacities of children and their families. At the same time, attention is drawn to possible difficulties in implementing legislative innovations, such as the imperfect mechanisms for establishing, organizing, managing, and monitoring the quality of educational services within the proposed alternative preschool education models. Prospects for further scientific inquiry lie in analyzing the best international practices of similar flexible educational structures to identify the potential for adopting the most effective approaches to the implementation of national legislative changes.

References

1. Деякі питання про типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 07 липня 2025 р. № 818. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/818-2025-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.10.2025).
2. Про дошкільну освіту: Закон України від 06 черв. 2024 р. № 3788-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата звернення: 20.10.2025).
3. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція: наказ Міністерства освіти і науки України № 33 від 12 січня 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 19.10.2025).
4. Про затвердження Положення про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 926 від 26 червня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0996-25#Text (дата звернення: 20.10.2025).
5. Про затвердження Положення про мережеву форму здобуття дошкільної освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 746 від 21 травня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0990-25#n14 (дата звернення: 20.10.2025).
6. Про затвердження Положення про сімейну (домашню) форму здобуття дошкільної освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 786 від 28 травня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0998-25#n14 (дата звернення: 20.10.2025).
7. Про затвердження Положення про форму здобуття дошкільної освіти – педагогічний патронаж: наказ Міністерства освіти і науки України № 895 від 26 червня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0995-25#Text (дата звернення: 20.10.2025).
8. Щодо організації дошкільної освіти дітей у 2025/2026 навчальному році: лист Міністерства освіти і науки України від 28 серпня 2025 року № 1/17853-25. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/npd-doc?npmid=94&npid=61019 (дата звернення 22.10.2025).
Published
2025-12-18
How to Cite
SHVED, H. (2025). THE IMPACT OF LEGISLATIVE CHANGES ON PRESCHOOL EDUCATION IN UKRAINE. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 201-206. https://doi.org/10.54891/2786-7013/2025-2-23
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy