LOGORHYTHMICS AS A MEANS OF DEVELOPING COHERENT SPEECH IN CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Keywords: зв’язне мовлення, логоритміка, діти з інтелектуальними порушеннями, корекційно-розвиткова робота, мовленнєвий розвиток, спеціальна освіта.

Abstract

У статті обґрунтовано ефективність використання логоритміки як засобу розвитку зв’язного мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями (ІП) та визначено педагогічні умови її результативного впровадження. Констатовано, що логоритміка є ефективним засобом розвитку зв’язного мовлення у дітей з ІП. Актуальність її застосування у сучасній корекційній педагогіці обґрунтована необхідністю пошуку інтегрованих підходів до стимулювання мовленнєвого, психофізичного та емоційного розвитку цієї категорії дітей. Логоритміка подається як комплекс корекційних вправ, що поєднують музику, ритм, рух і слово, сприяючи гармонійному розвитку моторики, слухового сприйняття, уваги, пам’яті та мовленнєвої активності. На основі аналізу праць таких вчених, як О. Боряк, О. Забара, О. Бухало та інших, визначено сутність та значущість логоритміки у корекційно-розвивальному процесі. Логоритміка не лише виконує мовленнєво-корекційну функцію, але й діє як психотерапевтичний засіб. Вона сприяє розвитку емоційної сфери, формуванню комунікативних навичок і забезпечує гармонійну взаємодію між рухами, мовленням та музикою. Серед основних завдань логоритміки для дітей з ІП виділено стимулювання мовленнєвої активності, розвиток темпо-ритмічної організації мовлення, вдосконалення фонематичного слуху, артикуляційної моторики та дихання. Окремо закцентовано на вихованні емоційно-вольової сфери та зміцненні комунікативних умінь. У статті також детально розглянуто важливі аспекти та застереження щодо застосування логоритміки у роботі з дітьми з ІП. Наголошено на необхідності індивідуального підходу, систематичності та поступовості у доборі вправ. Важливим аспектом виділено створення емоційно комфортного середовища та відповідного вибору музичного матеріалу. Зазначено, що ефективність логоритмічних занять значною мірою залежить від узгодженої роботи педагогів, врахування фізичного стану дитини та збалансування активних і спокійних етапів занять. Також, що логоритміка є універсальним методом, який інтегрує педагогічні, психологічні та нейрофізіологічні підходи до розвитку мовлення.

References

1. Боряк О. В. Корекція просодичної сторони мовлення дітей старшого дошкільного віку з дизартрією засобами логопедичної ритміки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011. Вип. 18. С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2011_18_6 (дата звернення: 10.07.2025).
2. Бухало О. Л. Робоча програма «Логоритміка» для студентів ОПП Дошкільна освіта. 2019. 31 с.
3. Гандзюк С. Логоритміка – система рухових вправ. Дошкільне виховання. 2012. № 1. С. 28–34.
4. Забара О. В. З історії виникнення логопедичної ритміки. Логопед. 2012. № 10. С. 8–15.
5. Найдич В., Конюк І. Використання логоритмічних прийомів у корекційній роботі. Логопед. 2014. № 3. С. 28–30.
6. Чеснокова Л. С., Золотарьова О. І. Заняття з логоритміки для дітей із вадами мовлення. Харків: Основа, 2017. 160 с.
7. Шпірна О. М., Коваленко М. О. Використання логоритмічних прийомів у корекційній роботі (початкова школа). Логопед. 2012. № 1. С. 28–31.
Published
2025-12-18
How to Cite
KUZAVA, I., & KAPITULA, M. (2025). LOGORHYTHMICS AS A MEANS OF DEVELOPING COHERENT SPEECH IN CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 164-170. https://doi.org/10.54891/2786-7013/2025-2-19
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy