SYNERGY OF THE COURSE «FUNDAMENTALS OF COMPUTER SCIENCE WITH METHODS OF TEACHING THE COMPUTER EDUCATIONAL BRANCH» IN PRIMARY SCHOOL TEACHER TRAINING
Abstract
The article explores the problem of synergy of the course «Fundamentals of Informatics with the Methodology of Teaching the Informatics Educational Branch» in the system of training future primary school teachers. Effective training of a new generation teacher requires not a mechanical combination of theory and practice, but their organic integration based on a common methodological platform. The synergy of the course components creates space for a deep understanding of the essence of Informatics as a fundamental science and at the same time provides the practical ability of the future teacher to realize its potential in the educational process of primary school. Informatics knowledge, but also to learn to transform them into didactic models accessible to younger schoolchildren. It stimulates the development of pedagogical thinking, reflection, readiness to use digital technologies and forms a conscious attitude to professional activity. An important place in the conceptual analysis is occupied by the reproduction of theoretical constructs that outline the mechanisms of interaction in the «teacher – student» dimension at the activity level. A description of the methods and techniques of the author's pedagogical experience aimed at combining theoretical analysis with practical educational situations is presented. A teaching method has been tested that ensures the active inclusion of students in educational activities, the development of pedagogical skills, the formation of sustainable motivation and understanding of the value of digital literacy as a component of professional competence. The course was created taking into account modern trends in the digitalization of education, the needs of school practice and the psychological characteristics of students of pedagogical specialties. Thus, the synergistic model of the course is an effective solution for ensuring a holistic, competency-oriented training of a primary school teacher who is able to act creatively, integrate digital technologies into the educational process and educate a competent digital citizen.
References
2. Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2010. Вип. 1 (15). C. 14‒20. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v15i1.25
3. Гуревич Р., Кобися В., Кобися А., Опушко Н., Кізім С., Куцак Л. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів у вивченні комп’ютерно орієнтованих технологій навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. Вінниця: ТОВ «Друк плюс», 2022. Вип. 63. С. 5–19.
4. Зязюн І. А. Сучасні дидактичні моделі і логіка учіння. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. / за заг. ред. І. А. Зязюна. Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2000. С. 4–7.
5. Крижановський А., Кириленко Н., Кириленко В. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів початкової школи засобами хмарних сервісів у закладах вищої освіти. Молодь і ринок. 2020. № 3–4. С. 104–108.
6. Кучеренко І. Методи мотивацій і цілевизначення – як важливі складники успішного процесу учіння. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2022. № 1 (7). С. 13–21. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(7).2022.261081
7. Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища: монографія / за ред. С. Г. Литвинової. Київ: ЦП «Компринт», 2015. 163 c.
8. Нова Українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 29.10.2025).
9. Хомич О., Коляда І., Виноградова О., Писарева Л., Шахова К. Педагогічна майстерність майбутніх учителів початкових класів: теоретичні аспекти. Interaction of philology, pedagogy, culture and history as a way of integrating learning: collective monograph. Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch, 2024. Р. 36–45.
10. Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg Publication Office of the European Union. 2017. EUR 28558 EN.
ISSN
ISSN 
