NEW TECHNOLOGIES IN THE LANGUAGE TRAINING OF NON-PHILOLOGY INTERNATIONAL STUDENTS

Keywords: innovative technologies, artificial intelligence, Ukrainian as a foreign language, transformation of the educational process, non-philology international students.

Abstract

The article examines the objectives of language training for non-philology international students enrolled in non-linguistic higher education institutions in Ukraine. It identifies a tendency toward decreased motivation to study the Ukrainian language among non-native speakers during remote learning, along with an analysis of the underlying causes of this phenomenon. The study explores the impact of modern digital technologies on the system of language instruction for international communicators. It is demonstrated that the integration of cutting-edge tools, particularly artificial intelligence (AI), serves as an effective and creative means of optimizing the learning process and supporting language instructors. By employing innovative formats and methods, such technologies offer expanded opportunities to enhance student motivation in mastering Ukrainian as a foreign language and contribute to the overall improvement of teaching quality. Given the essential role of communication in academic and professional contexts, the authors emphasize that effective communication for non-native speakers requires more than just linguistic proficiency – it necessitates cultural awareness of the target language community to ensure proper interpretation of contextual and nuanced meanings. The development of communication skills and teamwork capabilities is particularly vital for international students in medical universities, and AI can act as a catalyst in this educational process. Its undeniable potential lies in supporting students as they adapt to a foreign-language environment. The article also highlights the evolving roles of both teachers and students within the framework of active technology integration. Despite the growing significance of AI, it is underscored that AI remains a tool – not a replacement – for language instructors, whose role in cultivating critical thinking and social skills remains indispensable. The authors present practical examples of how new technological tools, including AI, have been incorporated into the language training practices of the Department of Language and General Theoretical Training at Zaporizhzhia State Medical and Pharmaceutical University (ZSMPhU) for international medical students. The article offers illustrative cases of AI-assisted lesson planning and educational event development, which may be of interest to educators working with non-native speakers. In conclusion, the authors argue that the integration of AI into the language training system for international students is a complex yet effective and multi-dimensional process that requires further research, continued development of educational technologies, and active familiarization of teaching staff with pedagogical innovations.

References

1. Андрощук А. Г., Малюга О. С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education and Linguistics. 2024. № 3 (2) С. 27–35.
2. Волкова Н. Зарубіжний досвід використання штучного інтелекту в освітньому процесі. Управління розвитком соціально-економічних систем: матеріали VІI міжнародної наук.-практ. конф. (Харків, 20–21 квітн. 2023 р.). Харків: ДБТУ, 2023. С. 92–96.
3. Візнюк І. М., Буглай Н. М., Куцак Л. В. та ін. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 14–22.
4. Гнатенко С. Штучний інтелект в освітньому процесі: переваги і ризики. Актуальні питання лінгводидактики: традиції та новаторство: тези міжнародної наук.-практ. онлайн-конф. (Запоріжжя, 09–10 жовтня 2025 р.). Запоріжжя, 2025. С. 29–32.
5. Гуревич Р. С., Коношевський Л. Л., Коношевський О. Л., Воєвода А. Л., Люльчак С. Ю. Інтеграція штучного інтелекту в сферу освіти: проблеми, виклики, загрози, перспективи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми 2024. № 72. С. 171–186.
6. Грицишин В., Габрусева Н. Штучний інтелект сьогодні і завтра. Фундаментальні та прикладні проблеми сучасних технологій: тези міжнародної наук.-техн. конф. (Тернопіль, 14–15травн. 2020 р.). Тернопіль, 2020. С. 247–248.
7. Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Університети і лідерство. 2023. № 15. С. 66–82.
8. Дубчак А. О. Напрямки використання штучного інтелекту в сучасних умовах. Іван Пулюй: життя в ім’я науки та України (до 175-ліття від дня народження): матеріали міжнародної наук. конф. (Тернопіль, 28–30 вересн. 2020 р.). Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2020. С. 64–65.
9. Рагріна Ж., Репетун А. Формування професійної ідентичності студентів-медиків в умовах дистанційного навчання під час повномасштабної війни на території України. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. Вип. 85. Т. 2. С. 338–345.
10. Фратавчан В. Г., Фратавчан Т. М., Лукашів Т. О., Літвінчук Ю. А. Методи та системи штучного інтелекту: навч. посіб. Чернівці: ЧНУ, 2023. 114 с.
11. Шаров С. Сучасний стан розвитку штучного інтелекту та напрямки його використання. Українські студії в європейському контексті. 2023. № 6. С. 136–144.
Published
2025-12-18
How to Cite
GEICHENKO, K., & GNATENKO, S. (2025). NEW TECHNOLOGIES IN THE LANGUAGE TRAINING OF NON-PHILOLOGY INTERNATIONAL STUDENTS. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 129-138. https://doi.org/10.54891/2786-7013/2025-2-15
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy