TECHNOLOGICAL APPROACH TO THE FORMATION OF ENGLISH-LANGUAGE ACADEMIC WRITING SKILLS IN STUDENTS OF SOCIAL AND HUMANITARIAN SPECIALTIES

Keywords: english academic writing, technological approach, pedagogical technologies, social and humanities education, teaching methods, higher education.

Abstract

The article reveals the theoretical aspects of applying the technological approach to the formation of English-language academic writing skills in students of social and humanitarian specialties in the context of modern trends in higher education. The necessity of shifting from traditional approaches to writing instruction toward technologically structured models that ensure the integrity, manageability, and effectiveness of the educational process is substantiated. It is emphasized that the formation of academic writing skills is not only a linguistic process but also a cognitive, communicative, and research activity aimed at developing critical thinking, academic integrity, and the ability to produce texts in accordance with the norms of international academic discourse. The article presents the technological approach as a methodological basis for developing a model of academic writing instruction, which includes three interrelated stages: motivational and orientational, activity-technological, and reflective-analytical. The leading pedagogical technologies, communicative, reflective, project-based, and problem-oriented, are identified as those ensuring the effective acquisition of genre, structural, and stylistic features of English academic writing. It is demonstrated that the technological approach serves as a foundation for organizational and methodological actions aimed at developing students’ abilities to plan, structure, argue, and edit their own scholarly texts using modern digital tools. A theoretical analysis of the philosophical and pedagogical foundations of academic writing, as well as its role as a means of intellectual communication and representation of scientific knowledge, is conducted. It is substantiated that the implementation of the technological approach contributes to the development of students’ professional-communicative, research, information-digital, and sociocultural competencies, as well as fosters their readiness for intercultural academic dialogue. The proposed ideas have practical value for university instructors, methodologists, and researchers in pedagogy and foreign language teaching methodology, as they provide a basis for developing technological programs and courses in English academic writing tailored to the needs of students in social and humanitarian fields.

References

1. Висоцький О. Ю. Деякі технології формування навичок англомовного академічного письма у студентів соціально-гуманітарних спеціальностей. Освіта і наука у мінливому світі: проблеми та перспективи розвитку: матеріали ІІ міжнародної наук. конф. (Дніпро, 27–28 берез. 2020 р.). Дніпро: СПД «Охотнік», 2020. С. 278–279.
2. Висоцький О. Ю. Освітні технології як чинник ефективності навчання. Актуальні проблеми розвитку освіти і науки в умовах глобалізації: матеріали ІІ Всеукраїнської наук. конф. (Дніпро, 28–29 жовтн. 2016 р.). Дніпро: Роял Принт, 2016. С. 35–37.
3. Висоцький О. Ю. Рефлексивні технології як засіб формування навичок англомовного академічного письма. Філософсько-світоглядні та культурологічні контексти неперервної освіти: матеріали ІІ міжнародної наук.-практ. конф. (Дніпро, 29 квітн. 2020 р.). Дніпро: СПД «Охотнік», 2020. С. 69–71.
4. Дмітренко Н. Є. Автономне навчання професійно орієнтованого англомовного спілкування майбутніх учителів математики. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2020. 504 с.
5. Коваль Т. І., Асоянц П. Г. Інформаційно-комунікативні технології у навчанні іноземних мов для професійного спілкування. Київ: Видавничий центр КНЛУ, 2012. 280 c.
6. Ніколаєва С. Ю. Освітні та педагогічні технології і технології навчання іноземних мов і культур. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах: колективна монографія. Київ: Ленвіт, 2015. С. 7–37.
7. Семеног О., Фаст О. Академічне письмо: лінгвокультурологічний підхід: навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. 221 с.
8. Сердюченко Ю. О., Пахомова Т. О. Сутність інтерактивних технологій навчання як засобу формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 3 (29). С. 207–212.
9. Смелікова В. Б. Підготовка майбутніх судноводіїв до професійноорієнтованого спілкування засобами кейс-технологій: дис. … канд. пед. наук. Херсон, 2017. 302 с.
10. Тарнопольський О. Б., Кабанова М. Р. Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі: підручник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 256 с.
11. Тарнопольський О. Б., Кожушко С. П. Методика навчання студентів вищих навчальних закладів письма англійською мовою. Вінниця: Нова книга, 2008. 288 с.
12. Aliotta M. Mastering academic writing in the sciences: a step-by-step guide. Boca Raton, Florida: CRC Press, 2019. 178 p.
13. Badley G. Academic writing as shaping and re-shaping. Teaching Higher Education. 2009. Vol.14. Issue 2. P. 209–219.
14. Bain A. English Composition and Rhetoric: A Manual. (Classic Reprint) London: Forgotten Books, 2017. 356 p.
15. Blair H. Dr. Blair’s Lectures on Rhetoric / W. E. Dean, Creator. Oxford: Sagwan Press, 2018. 276 p.
16. Gillet A., Hammond A. and Martala-Lockett M. Successful academic writing. London; New York: Pearson Education, 2009. 334 p.
17. Freeman D. Seductive academic writing / by Danyal Freeman. Newcastle upon Tyne, UK, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2018. IX, 134 p.
18. Hewings M. Introduction. Academic writing in context: implications and applications: papers in honour of Tony Dudley-Evans / edited by Martin Hewings. Birmingham: University of Birmingham Press, 2001. P. 9–16.
19. Lynn S. Rhetoric and Composition: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 330 p.
20. Moffett H. English for Academic Purposes. Oxford: Oxford University Press, 2015. 320 p.
21. Ryan L., Zimmerelli L. The Bedford Guide for Writing Tutors. 5th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 2009. 144 p.
Published
2025-12-18
How to Cite
VYSOTSKA, O., VYSOTSKYI, O., & KARPAN, I. (2025). TECHNOLOGICAL APPROACH TO THE FORMATION OF ENGLISH-LANGUAGE ACADEMIC WRITING SKILLS IN STUDENTS OF SOCIAL AND HUMANITARIAN SPECIALTIES. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 120-128. https://doi.org/10.54891/2786-7013/2025-2-14
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy