CASE METHOD AS A TOOL FOR INFLUENCE ON GEOGRAPHICAL THINKING OF GEOGRAPHY STUDENTS

Keywords: case method, higher geographical education, university students, geographical thinking, professional competencies, forms of working with a case.

Abstract

The article explores the theoretical and practical aspects of applying the case method in teaching geographical disciplines at higher education institutions. In the context of the modern transformation of education – from traditional reproductive models to activity-oriented approaches – the case method serves as an effective means of developing geographical thinking, as well as the analytical and communication competencies of university students. The authors emphasize the importance of developing the ability to work with diverse sources of information, including maps, statistics, and digital data, which fosters critical reflection on spatial phenomena and the ability to make informed decisions. It is proven that in higher education, not only knowledge but also the ability to critically interpret information, apply it in practice, and make well-grounded decisions is of great importance. This is especially relevant for training specialists in the field of geography, where the development of geographical thinking – the ability to analyze spatial phenomena, establish cause-and-effect relationships, and make professional decisions – is a key objective. The paper analyzes contemporary scientific approaches to the case method, its structure, the main principles of developing educational cases, and the possible ways of organizing work with them among university students. Particular attention is paid to practical examples of using cases from the course «Human Geography of Ukraine», which stimulate research activity and contribute to a deeper understanding of the learning material. The development of cases is based on the principles of relevance, problem orientation, alignment with learning objectives, accessibility of material, and openness of solutions that encourage creativity. Forms of working with cases in geography classes can be group-based, individual, or project-oriented, which helps develop various competencies such as collaboration, independence, critical thinking, and practical experience. The article considers the use of case technology as an effective tool for developing the professional competence of future geographers, ensuring a harmonious combination of theory and practice and fostering the growth of key skills necessary for their future professional activity.

References

1. Вішнікіна Л., Самойленко В., Браславська О., Копилець Є. Проблемний підхід до вивчення природничої географії як засіб формування природничої компетентності майбутніх учителів географії. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2024. № 4. С. 70–81. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2024.316483
2. Григор’єва Н. В. Використання методу кейсів у навчанні географії. Педагогічний пошук. 2017. № 3. С. 26–30.
3. Заблотська І. Кейс-технології у виховному процесі (кейс-метод, кейс-стаді, метод конкретних ситуацій, техніка навчання, що використовує опис реальних ситуацій). Платформа «На Урок». URL: https://surl.li/rlyrfo (дата звернення: 25.10.2025).
4. Кисельова О. О. Географічне мислення як складовий чинник формування освітніх компетентностей. Природничі науки: проєкти, дослідження, перспективи: зб. матеріалів ІІІ міжнар. наук.-практ. конфер. (Миргород, 15–16 груд. 2022 р.). Миргород. 2022. С. 155–157.
5. Ковальова С. М. Технологія застосування кейс-методу в професійній підготовці вчителя в Україні. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2017. № 3. С. 100–104.
6. Козак Л. В. Кейс-метод у підготовці майбутніх викладачів до інноваційної професійної діяльності. Освітологічний дискурс. 2015. № 3. С. 153–161. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/290/258 (дата звернення: 25.10.2025).
7. Ноздріна Н. А., Сударева Г. Ф. Кейс-метод як засіб реалізації Державного стандарту з хімії. Освіта Сумщини. 2016. № 1. С. 30–33.
8. Осіна Н. А. Кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів. Платформа «На Урок» URL: https://surl.gd/epbgsm (дата звернення: 25.10.2025).
9. Пащенко Т. Кейс-метод як сучасна технологія навчання спеціальних дисциплін. Молодь і ринок. 2015. № 8. С. 94–99.
10. Пащенко Т. М. Методика створення навчальних кейсів для підготовки майбутніх кваліфікованих робітників. ScienceRise. Pedagogical Education. 2015. № 9. С. 65–70.
11. Подкопаєва О. В. Методичні матеріали «Метод кейсів у географії: шлях до інтегрованого навчання». Платформа «На Урок» URL: https://surl.li/bigyst (дата звернення: 25.10.2025).
12. Рубін Р. І. Кейс-метод як зaсіб реалізації діяльнісного підходу на зaняттях безпеки життєдіяльності. Платформа «На Урок» URL: https://surl.li/hygbls (дата звернення: 25.10.2025).
13. Сурмін Ю. П. Кейс-метод: становлення та розвиток в Україні. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. 2015. № 2. С. 19–28.
14. Чуйко О. В. Кейс-метод як засіб реалізації державного стандарту освіти у навчанні географії. Блог вчителя географії Чуйко О. В. URL: https://surl.li/gonzfy (дата звернення: 25.10.2025).
Published
2025-12-18
How to Cite
BEZUGLY, V., LYSYCHAROVA, H., & SYZENKO, O. (2025). CASE METHOD AS A TOOL FOR INFLUENCE ON GEOGRAPHICAL THINKING OF GEOGRAPHY STUDENTS. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 111-119. https://doi.org/10.54891/2786-7013/2025-2-13
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy