A CONFLICT OF VALUES AND UP-BRINING STRATEGIES IN GENERAL EDUCATION AND SPORTS SCHOOLS
Abstract
The article examines key contradictions in the educational work of general education and sports schools and proposes ways to reconcile them for the comprehensive development of the student's personality. The features of pedagogical and coaching approaches, differences in value orientations, socialization processes, and the influence of physical and emotional stress on young athletes are analyzed. It was found that general education institutions focus on the formation of academic knowledge, civic consciousness, moral and ethical norms, and social and communication competencies, whereas sports institutions orient students toward the development of physical abilities, discipline, collectivism, and high athletic achievements. It is emphasized that the dual influence of these systems creates both internal and external conflicts in children, including identity split, decreased motivation, psychological pressure and value disorientation. The contradictions between the academic and athletic components of personal development, pedagogical and coaching styles of activity, humanistic values of education and instrumental values of sport, as well as between the school class and the sports team, are analyzed. It is determined that conflicts arise not only at the level of organizational and formal differences but also at a deep educational level, affecting social interactions and the moral development of children. An integrated educational approach is proposed based on the analyzed contradictions, literature review, and practical observations. It involves building a unified educational space through joint planning of educational activities, developing common programs of value and worldview education, applying interactive forms of work, ensuring systematic cooperation among teachers, coaches and parents, and providing psychological support. The use of such an approach makes it possible to harmonize educational and sports strategies and goals, ensure the formation of a morally resilient and socially mature personality, integrate academic and sports achievements with moral and social values, promote adaptation in various social environments, and foster the development of a holistic personality.
References
2. Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності. Київ: Либідь, 2006. 272 c.
3. Грибан Г. П. Фізичне виховання: монографія. Київ: Освіта, 2016. 280 с.
4. Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020. URL: https://ips.ligazakon.net/document/KP200898?an=1 (дата звернення 16.10.2025).
5. Дичко В. В. Спортивна педагогіка: у 2 ч. Київ: Здоров’я, 2018. Ч. 1. 256 с.
6. Дичко В. В. Спортивна педагогіка: у 2 ч. Київ: Здоров’я, 2018. Ч. 2. 248 с.
7. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 16.10.2025).
8. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Наказ МОН України № 527 від 06.06.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text (дата звернення 16.10.2025).
9. Мартиненко Н. М. Стресостійкість і мотивація досягнення у юних спортсменів. Психологія і спорт. 2021. № 2. С. 12–21.
10. Момот О. О. Педагогіка фізкультурно-спортивної діяльності: навч. посіб. Полтава: ПНПУ, 2018. 192 с.
11. Поташнюк О.О. Особливості виховання учнів спортивних шкіл в умовах інтенсивних тренувань. Педагогічний дискурс. 2022. № 34. С. 45–53.
12. Савченко О. Я. Виховання і розвиток особистості молодшого школяра. Київ: Педагогічна думка, 2018. 256 с.
13. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Київ: Радянська школа, 1977. 368 с.
14. Харченко С. В. Психолого-педагогічний супровід тренувального процесу у спортивних школах. Харків: Основа, 2019. 184 с.
15. Шалар О. Практикум з педагогіки та педагогіки спорту: навч. посіб. Львів: ЛНУ, 2019. 224 с.
ISSN
ISSN 
