INTERDISCIPLINARITY OF HUMANITARIAN EXPERTISE: PHILOSOPHICAL DIMENSION

Keywords: humanitarian expertise, humanitarian expert, continuing education, competency-based approach, human dimension.

Abstract

The article examines the theoretical and methodological foundations of humanitarian expertise and the implementation of the ideas and principles of continuing education in the training of experts on humanitarian issues. The philosophy of humanitarian expertise is considered in the operational and strategic dimensions of ensuring the conditions for peaceful and sustainable development. The need to ensure the axiological dimension of humanitarian expertise is substantiated. The formation of information, communicative and cognitive competencies in the training of experts on humanitarian issues is studied. The interdisciplinarity of humanitarian expertise is revealed, the importance of humanitarian expertise in the humanitarianization and humanization of various spheres of social activity is revealed. The need for continuity in education for the training of experts in humanitarian issues is substantiated. The training of experts in humanitarian issues is carried out on the basis of a professional standard and within the framework of a competency-based approach. Continuity in education in the training of experts in humanitarian issues requires constant training and retraining during the performance of the professional functions of a humanitarian expert. The article considers competencies that require constant improvement of professional qualifications. The need to define integral competence is substantiated. Integral competence determines the systemic characteristics of the creative personality of a specialist and their implementation to achieve peaceful sustainable development, ensure social transformation and technological modernization to solve humanitarian issues. The need to introduce cognitive, communicative and informational competencies into the continuous training of experts is substantiated. Cognitive competencies are associated with the generation of new knowledge and the development of the research qualities of an expert in humanitarian issues. Communicative competences make it possible to use various types of communications in humanitarian expertise. Social communications, cultural, and strategic communications are of particular importance. Support for international communications and the development of international cooperation are also important for mastering international experience in humanitarian expertise. Mastering informational competences makes it possible to quickly process information and exchange information at the institutional, social, and international levels.

References

1. Головчук В. Т., Голубович І. В. «Гуманітарна експертиза» та перспективи експертизи антропологічної. Філософські засади медичної теорії та практики: тези доп. III наук. симп. з міжнар. участю, присвяченого 100-річчю заснування Національної медичної академії післядипломної освіти ім. П. Л. Шупика МОЗ України (Київ, 27–28 вер. 2018 р.). Київ: Графіка і дизайн, 2018. С. 26–27.
2. Голубович І. В. Гуманітарна експертиза як інноваційна складова сучасних соціальних практик та освіти. Управління якістю підготовки фахівців: тези доп. XXIХ міжнар. наук.-метод. конф. (Одеса, 18–19 квіт. 2024 р.). Одеса: ОДАБА, 2024. Ч. 2. С. 11–14. URL: http://mx.odaba.edu.ua/handle/123456789/10843 (дата звернення: 28.10.2025).
3. Голубович І. В., Моцаренко К. В. «Гуманітарна експертиза»: теоретико-методологічний профіль та прагматика. Місце методології у філософському та конкретно-науковому дискурсі: історія і сучасність: тези доп. наук. конф. (Львів, 30–31 бер. 2018 р.). Львів: Ліга-Пресс, 2018. С. 90–93.
4. Кізіма В. В. Гуманітарна експертиза: сутність і технології здійснення. ЦГО HAH України, Київ: 2005. 27 с.
5. Мєднікова Г. С. Гуманітарна експертиза – стратегія, методологія, основні напрями. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-262-3-1
6. Рубанець Олександра. Мережевий освітній простір. Вища освіта України. 2021. № 4. С. 39–46. URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/22743d28-9b49-4627-995b-73561a0e4e48/content (дата звернення: 24.10.2025).
7. Степанко О. В. Гуманітарна експертиза як механізм громадського контролю та технологія сучасної комунікації. Теорія та практика державного управління. 2014. Вип. 2. С. 66–74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2014_2_12 (дата звернення: 27.10.2025).
8. Яблонський А. І. Гуманітарно-психологічна експертиза: суб’єктивність та інваріантність. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2024. Вип. 1. Т. 12. С. 142–146.
9. Skirbekk G. Analysis of Humanitarian Technologies of Expertises in Solving of Socio-Cultural Dilemmas. September 2021 Discourse 7 (4):17-32 DOI:10.32603/2412-8562-2021-7-4-17-32
Published
2025-12-18
How to Cite
BOGACHEV, R., & RUBANETS, O. (2025). INTERDISCIPLINARITY OF HUMANITARIAN EXPERTISE: PHILOSOPHICAL DIMENSION. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 63-69. https://doi.org/10.54891/2786-7013/2025-2-7
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy