HEALTH IN THE EDUCATIONAL AND SOCIO-CULTURAL CONTEXT

Keywords: health culture, healthy lifestyle, socialization, self-actualization, spiritual health, education.

Abstract

The article provides a comprehensive analysis of the problem of the interaction of health culture and healthy lifestyle in the educational process in a socio-cultural context. One of the most important factors influencing the formation of a personality is the system of values regarding health formed in culture. Health as a cultural phenomenon reflects the universality of human relations with the living environment and other people. A healthy lifestyle should be considered a practical representation of the culture of health. Based on the existing culture of health, it directly determines the forms and content of healthy lifestyle through the education system. The culture of health, through the stimulation of a healthy lifestyle, smoothes out and facilitates processes that interfere with constructive socialization, and thereby minimizes social deviations. Socialization based on a healthy lifestyle is of particular importance, since it acts not only as a factor in the formation of interpersonal competence, but also as a factor in the mastering and transmission of general cultural values through the values of the culture of health. A healthy lifestyle is a resulting component of health culture where the activity aspect of a person’s responsible attitude to their own health dominates. The formation of a health culture in the educational process involves the activation of the body’s reserve capabilities based on a personal understanding of the inextricable connection with the socio-cultural and natural environment, as well as the personal need for spiritual development and self-actualization. The spiritual aspect of health culture concerns the development of a person’s inner world, their self-awareness. Spiritual health provides a person with the ability to consciously choose the goals and values of their own life as a result of the value self-organization of their inner world. Today, the formation of spirituality is the main content of educational activity and a prerequisite for the formation of a spiritually healthy person. The spiritual aspect of health manifests itself as a person’s awareness of themselves as a holistic personality, the formation of humanistic value orientations, understanding of the true values of life and their meaning, and the dominance of an optimistic worldview.

References

1. Братаніч Б. В. Буттєвий вимір медіа-освітнього простору. Грані. 2014. № 9. С. 23‒26.
2. Братаніч Б. В., Савченко В. А. Методологічний вимір філософських досліджень освіти інформаційного суспільства. Перспективи. 2022. № 2. С. 63–70.
3. Братаніч Б. В. Культурно-ціннісні орієнтири освітянських реформ. Вісник Дніпропетровського університету. Філософія. Соціологія. Політологія. 2007. № 15. С. 69–76.
4. Лаврова Л. В. Філософсько-освітні засади формування здорового способу життя у практичному освітньому процесі. Філософія. Культура. Життя. 2013. Вип. 39. С. 195‒201.
5. Лаврова Л. В., Братаніч Б. В. Культура здоров’я як предмет філософського розгляду. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2021. № 2. С. 108‒113.
6. Лаврова Л., Савченко В., Куций А. Єдність духовного та тілесного як основа культури здоров’я. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти. Серія: Філософія. Педагогіка. 2021. № 1. С. 17–22.
7. Осіпцов А. В., Вертель О. В. Соціальний характер особистості як умова формування здорового способу життя. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. Вип. 3. С. 224–235
8. Романенко М., Братаніч Б., Куций А. Соціальний інтелект як предмет філософських та психологічних досліджень. Гілея. 2019. Вип. 140 (2). С. 37–40.
9. Fostering healthy mental, emotional, and behavioral development in children and youth: a national agenda. Washington, DC: The National Academies Press, 2019. 390 р.
10. Lifestyle and health / Editor Fengli Lan, Friedrich G. Wallner, Gerhard Klünger. Publisher: Verlag Traugott Bautz GmbH, Nordhausen, 2017. 435 р.
Published
2025-05-26
How to Cite
LAVROVA, L., SAVCHENKO, V., & SILOSHENKO, I. (2025). HEALTH IN THE EDUCATIONAL AND SOCIO-CULTURAL CONTEXT. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 168-175. Retrieved from https://visnuk.dano.dp.ua/index.php/pp/article/view/233
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy