QUALIMETRY AS A COMPONENT PART OF QUALITOLOGY IN ASSESSING THE DEVELOPMENT OF CREATIVE POTENTIAL OF TEACHERS
Abstract
The article discusses the problem of the qualimetric approach to assessing the development of teachers' creative potential. The qualimetric toolkit for effective managerial decision-making is becoming particularly relevant. The scientific literature presents various forms and means of competency formation, but the qualimetric approach regarding the indicators for assessing the levels of development of teachers' creative potential is not sufficiently reflected. Given the transformation of education, the primary task is to develop tools for determining the level of their creative potential. There is a certain level of study on the issue, and the names of scientists who have highlighted the basic principles of pedagogical qualimetry, the use of the qualimetric approach in management, and the technology of modeling application are presented. The main part of the article discusses the effectiveness of an object that depends on the quality of management or the level of personal creative potential. The essence of using the qualimetric approach is revealed, which ensures an increase in the level of teachers' creative potential (hereinafter referred to as CP). Components and indicators for assessing the levels of teachers' creative potential have been developed. Therefore, when measuring the components of creative potential (hereinafter referred to as CP), a quality measurement model is used with the manufactured quality measurement tools, which ensures the dynamics of their transformation. Special attention is given to the blocks of the management model for the development of the creative potential of teachers of the Ukrainian language and literature (hereinafter referred to as CP ULL) as a transformation of personality. The article discusses the features of professional self-improvement of teachers through the development of personal creative potential and professionally significant qualities. The benefits of using a management model for assessing the level of their creative potential have been proven, as managing this development is impossible without effective managerial decisions through monitoring and timely adjustments. It is noted that the effectiveness of a leader's activities is established by the quality of managerial decisions as the foundation of their managerial competence. The aspects considered provide grounds to assert that the implementation of assessing the development of teachers' creative potential from the perspective of the qualimetric approach optimizes the process of controlling the formation of competencies, the level of RTPV: from the collected results to making decisions regarding further actions based on them.
References
2. Гаєвський Б. А. Основи науки управління: навч. посіб. Київ: МАУП, 1997. 112 с.
3. Гаєвський Б. А., Ребкало В. А. Культура державного управління: організаційний аспект: монографія. Київ: УАДУ, 1998. 144 с.
4. Дотримання професійного стандарту вчителя: запорука успішної атестації. На урок: освітній проєкт. URL: https://naurok.com.ua/post/dotrimannya-profesiynogo-standartu-vchitelya-zaporuka-uspishno-atestaci (дата звернення: 08.01.2025).
5. Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні: монографія. Київ: ДАККО, 1999. 303 с.
6. Кваліметрія: навч. посіб. / В. Р. Куць, П. Г. Столярчук, В. М. Друзюк; М-во освіти і молоді та спорту України, Нац. ун-т «Львів. Політехніка». Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2012. 256 с.
7. Короід Т. В. Характеристика моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти. Імідж сучасного педагога. 2022. № 5 (206). С. 60–70. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/266315/264267 (дата звернення: 08.01.2025).
8. Koroid T. V. Model for managing the development of creative potential of teachers of ukrainian language and literature as a dynamics of personality. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2024. Вип. 3 (118). С. 94–106. URL: http://pedagogy.visnyk.zu.edu.ua/article/view/318707/310226 (дата звернення: 08.01.2025).
9. Лукіна Т. О. Кваліметрія. Енциклопедія освіти. Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кремень; заст. гол. ред. В. І. Луговий, О. М. Топузов; відп. наук. секр. С. О. Сисоєва; редкол.: О. І. Ляшенко, С. Д. Максименко, Н. Г. Ничкало, П. Ю. Саух, Л. Д. Березівська, І. Д. Бех, В. Ю. Биков, М. С. Гальченко, В. В. Засенко, С. А. Калашнікова, М. О. Кириченко, Л. Б. Лук’янова, В. Г. Панок, В. О. Радкевич, О. Я. Савченко, М. М. Слюсаревський, О. В. Сухомлинська]: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 437–438.
10. Методика «Здатність педагога до саморозвитку». C. 1. URL: http://www.ippo.if.ua/predmety/ocppsr/index.php?r=site/stattya&id=119 (дата звернення: 08.01.2025).
11. Приходько В. М. Кваліметричний підхід до моніторингу якості освіти загальноосвітнього навчального закладу. Управління школою (Основа). 2009. Вип. 28. С. 15–31.
12. Рябова З. В. Кваліметричний підхід до оцінювання якості надання освітніх послуг. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка». 2018. Вип. 5 (9). URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/107/74 (дата звернення: 08.01.2025).
13. Рябова З. В. Наукові основи маркетингового управління в освіті: монографія. Київ: Пед. думка, 2013. 268 с.
14. Сергеєва Л. М. Управління розвитком професійного навчального закладу: праксеологічні засади: навч. посіб. / Л. М. Сергеєва, Т. О. Лукіна, Ю. С. Красильник [та ін.]. Київ: Ліра-К, 2017. 124 с.
15. Talis. Results an international perspective on teaching and learning. 2013. URL: https://read.oecd-ilibrary.org/education/talis-2013-results_9789264196261-en#page11 (дата звернення: 12.07.2024).