THE USE OF ONLINE LABORATORIES AND SIMULATORS IN BIOLOGY CLASSES

Keywords: online laboratories, simulators, biology education, distance learning, virtual experiments, digital technologies.

Abstract

The article examines the use of online laboratories and simulators in biology teaching as an effective tool for modernizing the educational process. Virtual laboratories help compensate for the lack of material and technical resources, ensure the safe conduct of experiments, and promote the development of students' research skills. The advantages of integrating digital platforms into education have been analyzed, particularly their impact on the development of critical thinking, independent work, and experimental skills. The main methodological approaches to the use of online laboratories in the school curriculum have been identified, as well as the prospects for their further application in the context of distance and blended learning. The focus is on the effectiveness of virtual laboratories compared to traditional teaching methods, which is particularly relevant in modern educational contexts. An instructional guide for conducting a laboratory experiment using a virtual laboratory has been proposed. Special attention is given to analyzing the possibilities of integrating online laboratories into the educational process to enhance material retention. The authors have identified the key stages of successful integration of virtual laboratories and simulators into biology education: familiarizing students with the online laboratory, introducing it into the curriculum, developing assignments, and obtaining feedback. It has been established that online laboratories contribute to the development of research competence, analytical thinking, and increased student motivation for studying natural sciences. However, their use also has some drawbacks, including the lack of hands-on experience with laboratory equipment, reduced live interaction with peers, and dependence on technology. The article concludes that online laboratories are an effective tool for enhancing the quality of biology education, ensuring accessibility, flexibility in teaching, and improving students' practical skills. They contribute to the creation of an interactive learning environment that meets modern educational requirements.

References

1. Аркушина Г. Ф., Гнатюк В. В., Скорик О. Д. Інноваційні методи викладання біології: від традиційних до цифрових підходів. Академічні візії. 2024. Вип. 28. С. 1–13. URL: https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/5096 (дата звернення: 23.02.2025).
2. Гнатюк В. В., Упатова І. П., Дехтярьова О. О., Куруц Н. В. Віртуальні лабораторії в біологічній освіті: моделювання експериментальних досліджень. Академічні візії. 2023. Вип. 21. С. 21–35. DOI:http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8199004
3. Гнєзділова В. І., Довбенюк Н. Я. Методика створення середовища ІLS на платформі Graasp. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». Серія «Психологія». Серія «Медицина». 2022. № 3 (8). С. 52–65. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-3(8)-52-65
4. Погляд експерта. Лабораторні роботи в умовах дистанційного навчання. URL: https://b-pro.com.ua/statti/poglyad-eksperta.-laboratorni-roboti-v-umovah-distancijnogo-navchannya (дата звернення: 28.02.2025).
5. Сорокіна С., Колодій В., Абрамчук О. Використання віртуальної реальності в навчанні біології: можливості та переваги. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». Серія «Психологія». Серія «Медицина». 2023. № 13 (31). С. 338–349. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-13(31)-338-350
6. Шпуганич І. Г. Віртуальна фізична лабораторія під час дистанційного навчання. URL: https://naurok.com.ua/virtualna-fizichna-laboratoriya-pid-chas-distanciynogo-navchannya-388321.html (дата звернення: 25.02.2025).
7. Celine Byukusenge & Nsanganwimana Florien & Tarmo Albert. Effectiveness of Virtual Laboratories in Teaching and Learning Biology: A Review of Literature. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2022. Vol. 21. № 6. Р. 1–17. DOI: https://doi.org/10.26803/ijlter.21.6.1
8. P. Manchikanti, B. Kumar and V. Singh. Role of Virtual Biology Laboratories in Online and Remote Learning. 2016. IEEE Eighth International Conference on Technology for Education (T4E). Mumbai, India. 2016. Р. 136–139. DOI: 10.1109/T4E.2016.035 DOI:10.1109/T4E.2016.035
9. Tracey A. Stuckey-Mickell and Bridget D. Stuckey-Danner Virtual Labs in the Online Biology Course: Student Perceptions of Effectiveness and Usability. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. 2007. Vol. 3. № 2. Р. 105–111. URL: https://jolt.merlot.org/vol3no2/stuckey.pdf (дата звернення: 24.02.2025).
10. Amrita Online Labs. URL: https://amrita.olabs.edu.in/?sub=79&brch=17&sim=199&cnt=4 (дата звернення: 27.02.2025).
11. PhET Interactive Simulations // University of Colorado Boulder. URL: https://phet.colorado.edu/uk/simulations/browse (дата звернення: 27.02.2025).
12. ROQED. URL: https://roqed.com.ua/index.html (дата звернення: 27.02.2025).
13. SimPop. URL: https://simpop.org (дата звернення: 27.02.2025).
14. Go-Lab Online Laboratories. URL: https://www.golabz.eu/labs (дата звернення: 28.02.2025).
Published
2025-05-26
How to Cite
GNIEZDILOVA, V., MYKYTYN, T., RIZNYCHUK, N., & PRYIMAK, A. (2025). THE USE OF ONLINE LABORATORIES AND SIMULATORS IN BIOLOGY CLASSES. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 143-150. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2025-1-17
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy