THE USE OF DIGITAL RESOURCES IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN LIBRARY, INFORMATION, AND ARCHIVE STUDIES AT HIGHER TECHNICAL EDUCATION INSTITUTIONS
Abstract
The article explores the role of digital technologies in the professional training of future specialists in library, information, and archival sciences within higher technical education institutions. It highlights the necessity of integrating digital resources into educational curricula to enhance students’ professional competencies, digital literacy, and adaptability to contemporary information environments. The study underscores the transformation of traditional teaching methodologies in response to digitalization. It reviews existing research on the topic, citing works by scholars, who emphasize the growing importance of digital skills in modern education. The analysis identifies key drivers of digital competence development, including globalization, the rapid advancement of information technologies, and the demand for specialists with analytical and creative problem-solving abilities. The article is dedicated to examining the impact of digital tools on educational practices. It discusses the benefits of virtual learning environments, online educational platforms (such as Moodle, Google Classroom, and Blackboard), and digital content creation tools, which facilitate interactive and student-centered learning experiences. The authors highlight how these technologies enhance learning outcomes, student motivation, and critical thinking skills. The article addresses challenges in implementing digital tools in education, such as the need for technical support, varying levels of digital literacy among educators and students, and resistance to change. It argues for the necessity of continuous professional development for educators to ensure the effective integration of digital technologies in the training of future specialists. The article concludes that digital technologies are essential for modernizing education and preparing future professionals to meet the challenges of an evolving digital society. It calls for strategic curriculum development, investment in digital infrastructure, and promoting digital competence as a core component of professional training. By incorporating innovative teaching methodologies and digital tools, higher education institutions can better equip students with the skills necessary for success in the contemporary information landscape.
References
2. Биков В. Ю., Білоус О. В., Богачков Ю. М. та ін. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: метод. pекомендації. Київ: Атіка, 2010. 88 с.
3. Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю., Козяр М. М. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців. Львів: ЛДУ БЖД, 2012. 380 с.
4. Гурін Р. С. Методика впровадження нових інформаційних технологій у навчальний процес. Одеса: ПДПУ імені К. Д. Ушинського, 2002. 57 с.
5. Дичківська I. М. Інноваційні педагогічні технології. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.
6. Кадемія М. Ю., Козяр М. М., Рак Т. Є. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: словник-глосарій. Львів: СПОЛОМ, 2011. 136 с.
7. Куйбіда В. С., Петроє О. М., Федулова Л. І., Андрощук Г. О. Цифрові компетенції як умова формування якості людського капіталу: аналіт. зап. Київ: НАДУ, 2019. 28 с.
8. Потюк І. Є. Цифрова компетентність як складова професійної компетентності сучасного фахівця. Актуальні проблеми лінгводидактики в сучасному освітньому середовищі: тези доповідей Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., ТНПУ, (м. Тернопіль. 6 листоп. 2020 р.). Тернопіль. 2020. С. 25–27.
9. Про Національну програму інформатизації: Закон України від 01.12.2022 № 2807-ІХ. Верховна рада України: офіційний веб-портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text (дата звернення: 21.02.2025).
10. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Верховна рада України: офіційний веб-портал. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 21.02.2025).
11. Цифрові технології 2018. Дослідження. URL: https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018 (дата звернення: 21.02.2025).
12. Shlenova M. Soft skills as a key factor in the future professional success of students majoring in information, library, and archival studies. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6 (219). С. 44–47. URL: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-44-47 (дата звернення: 21.02.2025).
13. Shlenova M. Hard skills as a key factor in the future professional success of students majoring in «Library, information and archival studies». Pedagogical Academy: Scientific Notes, 2024. № 13. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.14573670 (дата звернення: 21.02.2025).
14. Shlenova M., Yuryeva K., Heletka M., Kravchenko Y., & Kravchenko V. Distance learning in Ukrainian higher education as an aspect of the industrial revolution 4.0. Multidisciplinary Reviews, 2024. № 8 (4). 2025102. URL: https://doi.org/10.31893/multirev.2025102 (дата звернення: 21.02.2025).