PHILOSOPHICAL AND WORLDVIEW ASPECTS OF TEACHERS' MENTAL HEALTH IN THE CONTEXT OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR

Keywords: worldview, mental health, Russian-Ukrainian war, education, psychological recovery.

Abstract

The article is devoted to the problems of studying the philosophical and ideological aspects of the mental health of pedagogical workers at the modern historical stage. The article analyzes the impact of the Russian-Ukrainian war on the mental health of the educational community, as one of the main social institutions, and develops an algorithm for the ideological and psychological restoration of the personality. A mentally healthy person has a number of basic behavioral and ideological characteristics, among which the following can be identified: awareness of one’s emotional state; independence in making decisions; enjoyment of life and awareness of the value of life in general; high-quality communication with the ability to establish relationships with new people and people who have different views; the ability to adapt to new conditions and stressful situations; openness to learning and gaining new experience. The Russian-Ukrainian war caused complex psychological stress. Modern studies have recorded two aspects of psychological stress – informational and emotional. There is a high level of emotional burnout in society, degradation of the emotional and moral sphere. The main negative processes occur at three levels: biological, when the work of the organism is disrupted; mental, which includes mental health; socio-psychological, because of which a person loses the meaning of life and does not see himself/herself in the future. Algorithms and mechanisms that will contribute to the restoration of a person’s mental health constitute a complex system that has a direct impact on the individual’s worldview. The main factors of this system are: maintaining physical health; harmonizing work processes with a clear demarcation of working time and space; positive communication and positive perception of oneself; overcoming the inferiority complex and other stereotypes and information viruses of consciousness; returning the integrity of being through the restoration of harmonious control over one’s life; active activity and emotional involvement in historical processes. When the mental health of educators is restored, it affects not only the professional activities of teachers, but also the life of the community as a whole.

References

1. Вознюк А., Бабко Т. Психологічна допомога педагогічним працівникам в умовах воєнного стану. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. 2024. Вип. 51 (2). С. 36–47.
2. Даліба О. К. Розвиток резильєнтності майбутніх вчителів початкових класів в умовах фахової передвищої освіти. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA». 2024. С. 245–247.
3. Довга Т. Я. Ментальне здоров’я і ментальний імідж як ресурси життєстійкості особистості. Психологічні координати розвитку особистості: реалії і перспективи: зб. наук. матеріалів VI Міжнар. наук.-практ. конф. до 110-річчя Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (Полтава, 30–31 трав. 2024 р.). Полтава: Астрая, 2024. С. 58–61.
4. Дослідження емоційного стану вчителів у воєнних умовах: опитування вчителів та керівників навчальних закладів середньої освіти. Аналітичний звіт. Gradus Research. 10.2023. URL: https://goglobal.com.ua/storage/files/tenders/gradus-report-goglobal-23102023.pdf (дата звернення 05.03.25).
5. Ігнатович О. Взаємозв’язок ментального здоров’я вчителя та особистісної ідентичності. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. 2024. Вип. 51 (2). С. 93–103.
6. Костєва Т. Б. Вплив ментального здоров’я на життєдіяльність особистості. Наукові праці ЧНУ ім. Петра Могили. Серія: Педагогіка. 2018. Вип. 299. Т. 311. С. 38–40.
7. Михайлюта С. Л., Полях С. С. Проблема збереження психофізичного здоров’я сучасного педагога та аспекти її вирішення. Імідж сучасного педагога. 2024. № 2 (215). С. 59–66.
8. Міщук C. С. Відчуженість як центральний феномен психотравмівного процесу. Психологічний часопис. 2019. Т. 5. № 12. С. 137–151.
9. Олефір В. Самоконтроль як медіатор у взаємозв’язку емоційного дисонансу та емоційного виснаження вчителів. Наука і освіта. 2023. № 4. С. 47–53.
10. Притулик Н. В., Гірченко О. Л. Емоційне вигорання педагогічних працівників закладів середньої освіти Чернігівщини в перший рік російсько-української війни. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2024. № 5 (39). С. 875–885.
11. Ребро Є. В., Гузь І. Д. Ментальне здоров’я та захисні механізми психіки особистості педагога. Психологічні координати розвитку особистості: реалії і перспективи: зб. наук. матеріалів VI Міжнар. наук.-практ. конф. до 110-річчя Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (Полтава, 30–31 трав. 2024 р.). Полтава: Астрая, 2024. С. 140–144.
12. Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid-19: практ. посіб. Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г. С. Костюка. Київ, 2022. 128 с.
13. Minard E. W. Evolution of gods: An alternative future for mankind. Dallas, USA: Metropolitan Press, 1987. 109 p.
14. Muraven M., Baumeister R. F. Self-regulation and depletion of limited resources: Does self-control resemble a muscle? Psychological Bulletin. 2000. V. 126 (2). P. 247–259.
15. Peseschkian N. Positive psychotherapy of everyday life: a practical guide. Bloomington, USA: AuthorHouse, 1987. 326 p.
Published
2025-05-26
How to Cite
DEVIATKO, N. (2025). PHILOSOPHICAL AND WORLDVIEW ASPECTS OF TEACHERS’ MENTAL HEALTH IN THE CONTEXT OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 59-67. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2025-1-7
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy