DIGITAL CULTURE AS A DETERMINANT OF CHANGES IN THINKING, WORLDVIEW, EDUCATION

Keywords: digital culture, mixed reality, electronic / distance education, thinking mechanism, information and technological communication, worldview, picture of the world, information society, user.

Abstract

The article raises the question of such key issues for a person in an era of change as the vision of the world, feeling and understanding of it, the ability to orient oneself to a certain picture of the world. The authors consider and analyze the key characteristics of the new culture ‒ digital, because it changes almost all spheres of human life. The modern world unfolds in completely new planes of reality – this is a «mixed» reality (physical and virtual / digital), the culture of the digital context. It is shown that the latter acts as a determinant, a driving force of changes in thinking, worldview, education. The authors put forward the idea that the issue of worldview in the 21st century should be considered in broad contexts, taking into account those changes that affect not only our life, any dimensions of its manifestation, but, above all, taking into account the transformations of the mechanisms of thinking formation, which in the future can become the basis for a new worldview. It is analyzed that the fixation of changes in thinking indicates the development of skills to navigate in the world, the formation of a new worldview. If the worldview position is a consequence of the implementation of digital culture, the question arises about the nature of its influence on the construction of reality. In this, the authors start from the general characteristics of the new culture, the echo of which are the features of human behavior and its, for example, forms of life, such as education. Educational processes are considered, visualized, first of all, in an electronic form, which is powered by modern technologies. In the new culture, transformations of communication mechanisms are activated under the conditions of using information and communication technologies, in which cultural norms are replaced by conventional norms that prevail in meta-systems built on a communication basis. This emphasizes the emergence of elements of new thinking, which is accompanied by new behavior from a perspective of a person and is recorded by the term «worldview revolution». Western scientists write about the emergence of a «transformational worldview», which, according to the authors, requires, on the one hand, conceptual analysis, and on the other, reflections on the intellectual shifts of all humanity. It has been proven that the features of digital culture lay the foundation for a new attitude to the world. Appeal to thinking becomes a necessary element in the new culture, because it builds the skill of describing the world and one's place in it, and if a person also has a philosophical toolkit, a holistic picture of his understanding is revealed to him, as I. Kant once wrote.

References

1. Бевзенко Л. Криза освіти, сучасні соціокультурні трансформації та зміна повсякденних освітніх практик. Філософія освіти. 2018. № 23 / 2. С. 100–117.
2. Бойченко М. І. Соціальне конструювання: системні рамки і соціальне програмування як альтернатива і базис соціально-конструктивним діям суб’єкта. Людина. Історія. Суспільство: матеріали Всеукр. кругл. столу, присвяч. пам’яті Івана Бойченка (Київ, 26 жовт. 2018 р.). Київ: Знання України, 2018. С. 30–36. URL: http://philosophy.kiev.ua/uploads/editor/Files/Konferencii/boichenko_readings/papers_boichenko_readings.pdf#page=30 (дата звернення: 10.05.2024).
3. Ванг Дечонг, Дольська О. О. Цифрова культура: особливості та її основні характеристики. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2023. № 41. С. 15–21. DOI https://doi.org/10.32782/apfs.v041.2023.3
4. Вибрані наукові праці академіка В. І. Вернадського. Т. 4: Геохімія живої речовини / [уклад.: І. А. Акімов та ін.]. Кн. 1 / НАН України, Коміс. з наук. спадщини акад. В. І. Вернадського, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Ін-т зоології ім. І. І. Шмальгаузена, Ін-т геохімії навколиш. середовища; ред. рада: Б. Є. Патон (голова) та ін. Київ: [б. в.], 2012. 504 с.
5. Вибрані наукові праці академіка В. І. Вернадського. Т. 4: Геохімія живої речовини / [уклад.: І. А. Акімов та ін.; редкол.: Е. В. Соботович (голова) та ін.]. Кн. 2 / НАН України, Коміс. з наук. спадщини акад. В. І. Вернадського, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Ін-т зоології ім. І. І. Шмальгаузена, Ін-т геохімії навколиш. середовища; ред. рада: Б. Є. Патон (голова) та ін. Київ: [б. в.], 2012. 576 с.
6. Дольська О. О. Навіщо нам концепт картина світу у ситуації, коли реальність шокує? Людина / світ на роздоріжжі: технології, ресурси, соціальні інституції: матеріали Міжнародн. наук.-метод. семінару (Харків, 4‒6 травн. 2023 р.). Харків: НТУ «ХПІ», 2023. С. 23–27. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/fcc98461-9264-4b92-9a68-fe9751fc60d9/content (дата звернення: 03.12.2024).
7. Дольська О. Усвідомлення як механізм пізнання у феноменологічному дискурсі. Вісник НЮУ ім. Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2024. Т. 3. № 62. С. 42–53. Група В. DOI https://doi.org/10.21564/2663-5704.62.310646
8. Дольська О. О. Опис та характер інтелектуально-когнітивної технології як методологічної опції наукового аналізу. Багатовимірність людини та культури у сучасних філософських ландшафтах: монографія / Дольська О. О., Годзь Н. Б., Городиська О. М. та інші. Харків: Іванченко І. С., 2021. С. 7–47.
9. Дольська О. О. Інтелектуальне-когнітивні технології як механізм реалізації інтелектуальних можливостей людини. Філософія в сучасному світі: матеріали всеукраїнської наук.-практ. конф. (Харків, 22–23 листоп. 2019 р.). Харків: Точка, 2019. С. 39–42.
10. Кант І. Критика чистого розуму. Пер. з нім. та приміт. І. Бурковського. Київ: Юніверс, 2000. 504 с. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Kant_Immanuel/Krytyka_chystoho_rozumu/ (дата звернення: 03.12.2023).
11. Корж Г. В., Васильченко Р. В. Світоглядна культура: традиції та сучасність: монографія. Харків: ФОП Панов А. М., 2020. 212 с.
12. Сунь В., Дольська О. О. Про інтелектуальні зрушення в історії людства (мислення для інформаційного простору). Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. 2023. № 2. С. 30–38. DOI http://doi.org/10.20998/2227-6890.2023.2.06
13. Тарароєв Я. В., Дольська О. О., Дишкант Т. М. Філософські проблеми сучасного наукового пізнання: підручник для студентів-магістрів усіх спеціальностей і форм навчання. Харків: Іванченко І., 2023. 350 с.
14. Ames Denise R. Five Worldviews: Different Ways We See the World. ‎Center for Global Awareness, 2021. 144 р.
15. Baldwin J. M. Social and ethical interpretations in mental development; a study in social psychology. New York, London: The Macmillan company, 1906. 606 p.
16. Dolska O. Intelligence and Techniques of Thinking: Reflections of the Possibilities of Constructivism. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky, 2019. V. 7. № 6. P. 19–22.
17. Dolska Olga, Gorodiskaya Olga, Tararoyev Jakov. Anthropological dimension of constructivism in the culture of Presence. Studia Warmińskie. 2019. V. 56. Р. 105–121. URL: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/sw/issue/view/331 (дата звернення: 04.12.2023).
18. Jaspers K. The Origin and Goal of History Westport, Conn: Routledge, 1976. 521 р.
19. Jaspers K. (Stanford Encyclopedia of Philosophy) URL: https://plato.stanford.edu/entries/jaspers/ (дата звернення: 02.12.2023).
20. Tararoev Jakov, Olga Horodyska and Olga Dolska. Ontological Prerequisites for the Emergence of Scientific Cosmology in the Context of the Emergence and Development of the Scientific Thinking. Philosophy and Cosmology, 2024. V. 32. Р. 60–73. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73734 (дата звернення: 02.02.2024).
Published
2025-05-26
How to Cite
DOLSKA, O., & HORODYSKA, O. (2025). DIGITAL CULTURE AS A DETERMINANT OF CHANGES IN THINKING, WORLDVIEW, EDUCATION. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 7-17. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2025-1-1
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy