OPTIMIZATION OF ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF PHYSICAL EDUCATION SYSTEM IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
Abstract
The article presents the results of a sociological survey of physical education teachers and primary school teachers regarding satisfaction with the content of educational reforms. The following methods were used during the research: analysis of scientific and methodical literature; pedagogical experiment; sociological methods, methods of mathematical statistics. The study involved 92 physical education teachers and 66 primary school teachers from Dnipropetrovsk region, who are highly qualified specialists with extensive experience. The respondents’ answers show that the majority of teachers are familiar with the content of the State Standard of Primary Education, Basic Secondary Education, and the educational programs they teach. Satisfaction with the content of programs for primary school was revealed. Some difficulties with the implementation of the model program for grades 5-6 have been identified. They are associated with an excessive number of modules that cannot be studied due to lack of time, the lack of an appropriate material and technical base, and organizational deficiencies. The results show that teachers use a large list of modern forms, methods and technologies of physical education to increase the motor activity of students, but the introduction of distance learning causes difficulties in their application. The obtained data were the basis for determining the prospects for optimizing the organizational and pedagogical conditions of physical education system in institutions of general secondary education in modern conditions. They consist of a comprehensive approach, which include certain actions at the state level (improvement of the material and technical base, increase in funding, improvement of the management system in the field of physical education), local level (expansion of forms of physical culture and health work, expansion of forms of work for the formation of social and mental students’ health, improvement of educational and methodological support of the educational process) and personal (improvement of qualifications, formation of professional competences in mastering modern methods and technologies) levels.
References
2. Грибан Г. П., Отрошко О. В., Солодовник О. В., Крук А. З., Засік Г. В., Пуздимір М. І., Гошко А. М. Формування професійних компетентностей учителя фізичної культури у здобувачів з використанням здоров’язбережувальних технологій навчання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2022. Вип. 6 (151). С. 46–51.
3. Денисенко Н. Г., Северина Л. Є., Табак Н. В. Модель формування готовності учителів фізичної культури нового покоління для потреб нової української школи. Молодий вчений. 2018. № 12.1 (64.1). С. 25–29.
4. Круцевич Т. Ю. Концепція удосконалення програм з фізичної культури у загальноосвітній школі. Фізичне виховання в сучасній школі. 2012. Вип. 2 (78). С. 8–9.
5. Круцевич Т., Червотока М. Стан фізичного здоров’я школярів у закладах загальної середньої освіти в різних умовах фізичного виховання в Україні. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 34–41.
6. Модельна навчальна програма: «Фізична культура. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти, 2021. URL: https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/fizychna-kul-tura/#:~:text=Модельна%20навчальна%20програма%20«Фізична%20культура.%205-6%20класи»%20для,Лакіза%20О.%20М.%2C%20Косик%20В.%20М.%20та%20інші%29 (дата звернення: 02.08.2023).
7. Москаленко Н., Круцевич Т., Пангелова Н. Теоретичні аспекти проблеми контролю та оцінки навчальних досягнень школярів з фізичної культури. Спортивний вісник Придніпров’я. 2021. № 2. С. 101–110.
8. Москаленко Н. В., Сороколіт Н. С., Турчик І. Х. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2019. Вип. 5 (113) 19. С. 223–228.
9. Подгорна В.В., Дроздова К.В. Особливості діяльності вчителя фізичної культури в умовах нової української школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2019. № 1 (157). С. 147–151.
10. Сороколіт Н. Розвиток професійних компетентностей учителів фізичної культури в умовах нової української школи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2022. № 2 (58). С. 22–28.
11. Сороколіт Н. С., Римар О. В., Боднарчук О. М. Порівняльний аналіз ставлення учителів фізичної культури до освітніх реформ в закладах загальної середньої освіти. Фізичне виховання, спорт та культура здоров’я в сучасному суспільстві. 2020. № 2. С. 20–25.
12. Сороколіт Н. С. Удосконалення фізичного виховання учнів 5–9 класів із застосуванням варіативних модулів навчальної програми: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту. Львів, 2015. 20 с.
13. Трачук С., Круцевич Т., Мамедова І. Умови для реалізації модульного підходу на уроках фізичної культури в сільських і міських закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 101–110.