REFORMING THE PUBLIC ADMINISTRATION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION IN POST-COMMUNIST EU COUNTRIES

Keywords: public administration, general secondary education, reform, decentralization of management, experience of post-communist European countries

Abstract

The article is devoted to a detailed analysis of the processes of reforming public administration in the field of general secondary education in the post-communist countries of the European Union, in particular in Estonia, Poland and the Czech Republic, in the context of their socio-economic transformation and integration into the European space. The article examines the main challenges that these countries faced after the fall of communist regimes, in particular the need to restructure centralized, often ideologically loaded education systems that do not meet modern requirements. Special emphasis is placed on the importance of adapting education to new economic, political and social realities, as well as on increasing its competitiveness in the context of globalization and European integration. The experience of reform in Estonia, Poland and the Czech Republic is studied, where innovations in the field of digitalization, decentralization of management processes and adaptation of educational programs to modern requirements have been successfully implemented. A comparative analysis of the results of these countries in the international PISA 2018 and 2022 rankings highlights the different levels of effectiveness of the reforms, resilience to global challenges, in particular the COVID-19 pandemic, and the impact of socio-economic changes. It examines how each country adapts its education management strategies to new conditions and ensures the quality of education, which is important for their integration into the European educational environment. A separate section of the article focuses on the current situation in Ukraine, where significant external challenges, in particular military operations and the pandemic, have significantly complicated the development of the education system. This has increased the need for structural and functional reforms focused on European standards of education quality. The article suggests focusing on the experience of post-communist EU countries, in particular in aspects of reforming public administration in education, to adapt the national education system to the requirements of European integration and global standards. 

References

1. Василюк А.  В. Реформи шкільної освіти в Польщі: історія й сучасність: монографія. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2007. 340 с
2. Василюк А., Ляшенко Л. Нові підходи до планування і реформування освіти (зарубіжний досвід). Освіта і управління. 2002. Т. 4, №1, С. 59 – 68.
3. Гречка Я. Р. Самоврядування в навчальних закладах Польщі як важливий компонент державно-громадського управління. Державне управління та місцеве самоврядування: науковий вісник. Київ, 2008. Вип. 4 (6). С. 294 -303.
4. Джурило, А. П., Глушко, О. З., Локшина, О. І, Маріуц, І. О., Тименко, М. М., Шпарик, О. М. Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США: монографія. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 192 с.
5. Знайомство з освітою в Чехії. URL: http://mmkck.at.ua/publ/znajomstvo_z_osvitoju_chekhiji/1-1-0-17 (дата звернення: 30.10.2024)
6. Калініна Л. Науковий дискурс сучасних методологій організаційного механізму управління в сфері освіти. Рідна школа. 2017. №1-2. С. 8–17
7. Кремень В.  Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка.  2009. 520 с.
8. Лопушинський І. П., Ковнір О. І. Європейський та світовий досвід реформування освіти в процесі децентралізації влади. Педагогічний альманах. 2017. Вип. 33. С. 230-237
9. Сбруєва А.  А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті р. р. XX — початок XXI ст.). Суми: Козацький вал, 2004. 500 с.
10. Сисоєва С. О. Освітологічний зміст освітніх реформ. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев'юка, Світлани Сисоєвої. Київ: «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. С. 133-151.
11. Шихненко К.  І. Розвиток теорії освітніх змін у педагогічній думці США (остання чверть ХХ - початок ХХІ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка.  Суми, 2015.  322 c.
12. Local Government Organisation Act: URL: https://www.riigiteataja.ee/en/eli/509012014003/consolide (дата звернення: 30.10.2024)
Published
2024-12-20
How to Cite
SHYPITSYNA , Y. (2024). REFORMING THE PUBLIC ADMINISTRATION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION IN POST-COMMUNIST EU COUNTRIES. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Public Management and Administration, 2(2), 98-104. https://doi.org/10.54891/2786-6998-2024-2-14
Section
"Dnipro Academy of Continuing Education Herald", Series: "Public Management and