PHENOMENON OF CONSUMER SOCIETY: VALUE AND CULTURAL DIMENSIONS

Keywords: consumer society, consumer culture, branding, commodification, co-optation, excessive consumption, sustainable consumption.

Abstract

The article is devoted to the analysis of value and cultural dimensions of the consumer society. At all stages of historical development, ostentatious (externalized) consumption is the main determinant of social status. In
modern conditions, consumption develops from material practice to socio-cultural, dominating other aspects of human life and spheres of society. The principle of organization and mechanism of functioning of the consumer society are considered. Consumption practices are the basis of socialization of a modern person. The following characteristics of the consumer society are highlighted: homogenization of the social landscape; de-collectivization and individualization of consumption, formation of a consumer lifestyle, Organization of society as an analog of the system of things; substitution of social activity by consumption. The current stage of development of the consumer society is characterized by the transition from real consumption to symbolic consumption, from industrial consumption to consumer hedonism. The phenomenon of consumer society reveals the phenomena of excessive consumption, commodification, branding, which is due to the emergence of a new type of consumer, co-optation and shopping, the emergence of a new consumer socialization. In turn, the culture of consumption is determined by the formation of value orientations that stimulate consumer practices. A special feature of the consumption culture is the focus on excessive, individualized consumption, as well as "one-time" consumption. The culture of consumption plays an important role in the overall culture of the individual and affects the development of all its components, namely, knowledge, qualities, value orientations, and general behavioral models. The article defines the importance of transforming the value foundations of consumer culture, the need to abandon consumer practices. In the consumption Society of the Twenty-First Century, the ideas of ecological, sustainable and ethical  consumption are gradually spreading. Instead of promoting inflat standards, the model of sustainable consumption forms the values of greater rationalization of needs and consumer practices, human awareness of the relationship between the surrounding world of things and spiritual values.
ed consumption

References

1. Барт Р. Миф сегодня; пер. с фр. Барт Р. Мифологии. Москва: Изд-во им. Сабашниковых, 1996. С. 233‒286.
2. Бауман З. Индивидуализированное общество. Москва: Логос, 2005. 390 с.
3. Бевзенко Л. Стили жизни переходного общества. Київ: Институт социологии НАН Украины, 2008. 144 с.
4. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну. Москва: Прогресс-Традиция, 2000. 384 с.
5. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости: Избранные эссе. Москва: Медиум, 1996. 240 с.
6. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры; пер. с фр., послесл. и примеч. Е. А. Самарской. Москва: Республика; Культурная революция, 2006. 269 с.
7. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть; пер. с фр. и вступ. статья С. Н. Зенкина. Москва: «Добросвет» 2000. 387 с.
8. Вебер А. Избранное: Кризис европейской культуры. Санкт-Петербург: Университетская книга, 1998. 565 с.
9. Веблен Т. Теория праздного класса. Москва: Прогресс, 1984. 368 с.
10. Висоцька О. Є. Випереджаюча освіта для сталого розвитку: методологія, методика, технології: наук.-метод. посіб. Дніпропетровськ: «Акцент ПП», 2012. 292 с.
11. Висоцька О. Є. Трансформація споживчих практик у постмодерному суспільстві: від етики споживацтва до етики дару. Гілея: науковий вісник. Зб. наук. праць / Гол. ред. В. М. Вашкевич. Київ: Видавництво «Гілея», 2018. Вип. 134. С. 257‒261.
12. Висоцька О. Є. Символічне споживання у суспільстві Постмодерну: зміст та витоки феномену. Гілея: науковий вісник: зб. наук. праць. Київ, 2012. Вип. 68. (12) С. 333‒334.
13. Годелье М. Загадка дара. Москва: «Восточная литература» РАН, 2007. 384 с.
14. Гопкало О. О. Теория общества потребления в современной социологии. URL: http://www.dissercat.com/content/teoriya-obshchestva-potrebleniya-v-sovremennoi-sotsiologii (дата звернення : 30.07.2022).
15. Гэлбрейт Д. Экономические теории и цели общества. Москва: Прогресс, 1979. 406 с.
16. Дельоз Ж., Граттарі Ф. Капіталізм і шизофренія: Анти-Едіп; пер. з фр. О. К. Шевченко. Київ: Карме-Сінто, 1996. 383 с.
17. Джеймисон Ф. Постмодернизм и общество потребления; пер. с англ. Логос. 2000. № 4. С. 63‒77.
18. Димаджио П. Культура и хозяйство. Экономическая социология. Том 5. Москва: 2004. С. 45‒66.
19. Єрмоленко А. М. Соціальна етика та екологія. Гідність людини – шанування природи: монографія. Київ: Лібра, 2010. 416 с.
20. Зиммель Г. Избранное. Том 1. Философия культуры. Москва: Юрист, 1996. 671 с.
21. Козловски П. Культура постмодерна: Общественно-культурные последствия технического развития; пер. с нем. Москва: Республика, 1997. 239 с.
22. Ильин В. И. Потребление как дискурс: учебное пособие. Санкт-Петербург: Интерсоцис, 2008. 446 с.
23. Кисельов М. М. Гуманістичні засади сучасної екології. Філософська думка. 2000. № 3. С. 4‒24.
24. Космиров С. В. Чистота как предмет потребления в современном обществе: социокультурные аспекты. URL: http://www.dissercat.com/content/ chistota-kak-predmet-potrebleniya-v-sovremennom-obshchestve-sotsiokulturnye-aspekty (дата звернення: 30.07.2022).
25. Мосс М. Опыт о даре. Форма и основание обмена в архаических обществах. Мосс М. Общества. Обмен. Личность. Труды по социальной антропологии; сост., пер. с фр., предисловие, вступ. статья, комментарии А. Б. Гофмана. Москва: КДУ, 2011. С. 134‒285.
26. Овруцкий А. В. Феноменология общества потребления. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/fenomenologiyaobschestva-potrebleniya (дата звернення : 27.07.2022).
27. Хоркхаймер М., Адорно Т. В. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты; пер. с нем. Москва – СанктПетербург: «Медиум» – «Ювента», 1997. 310 с.
28. Douglas M. The Depoliticization of Risk. Culture Matters: Essays in Honor of Aaron Wildavsky Boulder. 1997. Р. 30‒45.
29. Vysotska О., Reznikov S., Rogova E., Vysotskyi О., Vatkovska M. Philosophy and practice of education for sustainable development in Ukraine. European Journal of Sustainable Development (2021), 10, 2, P. 256‒266.
30. Vysotska О., Vysotskyi О. Green consumer culture as a factor of sustainable development of society. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2022. № 31(1), Р. 171‒185.
Published
2022-10-14
How to Cite
KISIEL, O. (2022). PHENOMENON OF CONSUMER SOCIETY: VALUE AND CULTURAL DIMENSIONS. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 34-39. https://doi.org/10.54891/2786-7005-2022-1-6
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy