INTERDETERMINATION OF HEALTH AND HEALTHY LIFESTYLE AS A PHILOSOPHICAL PROBLEM

Keywords: philosophy of education, healthy lifestyle, health, socialization, personality, values, self-actualization

Abstract

The urgency of the problem. It is appropriate to characterize the interaction of health and a healthy lifestyle as a component of the problem field of social philosophy, philosophical anthropology, philosophy of education and
philosophy of health, in a broader sense ‒ as one of the directions of development of modern existential philosophy, which focuses on the study of the individual and its material space. The most important thing is the philosophical analysis of the mutual determination of health and a healthy lifestyle in the context of the problem of self-actualization of the individual, which is currently on the periphery of scientific research. Based on this, the goal of our research is to determine the specificity and significance for the development of the personality of the mutual determination of health and a healthy lifestyle in the context of socialization and education processes. The theoretical and methodological basis of the study of the mutual determination of health and a healthy lifestyle consists primarily of the guidelines of existentialism, philosophical anthropology, philosophical and educational knowledge, as well as individual components of communicative studies, theoretical psychology, and philosophical and pedagogical methodology. Research results. A healthy lifestyle should be understood as a representation of the interaction of lifestyle and health with a positive effect on the latter, which determines the axiological nature of this problem. A healthy lifestyle should be considered as a component of the interaction between lifestyle and health. A priority role in determining the content and direction of such interaction is played by individual value orientations formed on the basis of social and cultural norms in relation to one's own psychophysical state. Health reflects a certain state of the human body at all levels, primarily at the psychosomatic and spiritual-motivational levels of the individual. A healthy lifestyle does not reflect the state of health, but the methods and tools for its provision and
maintenance, focusing on determining the ways of life that allow you to achieve certain goals in everyday life. Both health and a healthy way of life are factors in ensuring the effective life activity of a person and his self-ctualization, which gives reason to talk about the philosophical and educational dimension of the researched problem.

References

1. Братаніч Б. В., Хоменко Ю. С. Здоров’я як цінність людини та складова культури: філософсько-освітні аспекти. Філософія і політологія в контексті сучасної культури. 2011. Вип. 2. С. 43‒50.
2. Голянич М. Ю., Сініцина А. В. Філософське обґрунтування прогностичної концепції здоров’я людини і «здорового суспільства». Art of medicine. 2017. № 1. С. 94‒100.
3. Здоровий спосіб життя – якість життя : монографія / Д. М. Котко та ін. Київ : Знання України, 2021. 256 с.
4. Іщенко М. В. Здоров’я людини : фізична культура та здоровий спосіб життя. Одеса : Букаєв Вадим Вікторович, 2013. 132 с.
5. Лаврова Л. В., Братаніч Б. В. Культура здоров’я як предмет філософського розгляду. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2021. № 2. С. 108‒113.
6. Лаврова Л. В. Філософсько-освітні засади формування здорового способу життя у практичному освітньому процесі. Філософія. Культура. Життя. 2013. Вип. 39. С. 195‒201.
7. Погорелова О., Подгорна О. Філософія здоров’я як розділ загально-філософського знання : досвід компаративного дослідження. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2015. № 1. С. 85‒91.
8. Путров С. Здоров’я людини як предмет соціально-філософського аналізу. Гілея : науковий вісник. 2013. № 75. С. 343‒345.
9. Радиш Я. Ф. Здоров’я людини як філософський феномен і важлива складова національної безпеки. Науково-інформаційний вісник Академії національної безпеки. 2016. № 1‒2. С. 20‒27.
10. Слухенська Р. Світоглядно-філософські та методологічні засади наукової парадигми здоров’я людини. Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. 2014. Вип. 706‒707. С. 153‒158.
11. Степанюк Ю. Філософія здоров’я людини як основа здорового способу життя. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2008. Т. 1. С. 111‒114.
12. Шукатка О. Філософсько-педагогічні витоки сучасних ідей здоров’ятворення в педагогічній теорії та практиці. Педагогіка безпеки. 2018. Т. 3. № 1. С. 75‒82.
Published
2022-10-14
How to Cite
BRATANICH, B., LAVROVA, L., & SAVCHENKO, V. (2022). INTERDETERMINATION OF HEALTH AND HEALTHY LIFESTYLE AS A PHILOSOPHICAL PROBLEM. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 18-22. https://doi.org/10.54891/2786-7005-2022-1-3
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy