SOCIAL INTELLIGENCE AS A COMPONENT OF THE FELIXOLOGICAL APPROACH TO THE CHILD'S SOCIALIZATION

Abstract

Summary. The urgency of the problem. It is expedient to talk about the formation of a felixological approach in the
study of the child's socialization as a component of social philosophy, philosophy of education and theory of pedagogy, in
a broader sense – one of the directions of postmodern philosophical thought. Of particular importance is the philosophical
analysis of the communicative component of the felixological approach, which remains on the periphery of research,
and which includes research on the role of social intelligence as a mechanism for effective communication in the space
of the child's life.
The purpose of the study Based on this, the purpose of the study is to determine the role of social intelligence in the felixological interpretation of the process of socialization.

Research methods. Theoretical and methodological basis of the analysis of the felixological dimension of socialization

and the role of social intelligence in it includes traditional phenomenology, existentialist guidelines, communicative
studies, theoretical psychology, philosophical and pedagogical methodology as a representation of philosophical
universals in a particular field of knowledge.
Results of the research. Our study shows that the use of the felixological approach opens the possibility of a
comprehensive and philosophically sound analysis of the process of socialization of the child as a unique socio-cultural
phenomenon, the content of which is diverse, subjective and socially determined personality development. of this being.
A particularly important area of change is the communicative sphere, given the importance of effective communication
for the formation of conflict-free and favorable for the development of the child's space of socialization. Purposeful
study of the mechanisms of development of social and communicative competencies of the child shows that among
them one of the leading roles is played by social intelligence, the development of which provides effective interpersonal
communication in the space of socialization. Social intelligence should be considered the most adequate representation
of the communicative dimension of the felixological model of child socialization.

felixological interpretation of the process of socialization.

References

Список використаних джерел
1. Емельянов Ю. Н. Теория формирования и практика совершенствования коммуникативной компетентности. М. :
Просвещение, 1995. 183 с.
2. Івашкевич Е. З. Соціальний інтелект педагога : монографія. Київ ; Рівне : Принт-Хауз, 2017. 532 с.
3. Мінєнко Г., Крошка С. Шляхи феліксологічного становлення особистості та медіазабезпечення фахової компетентності студентів Лисичанського педагогічного коледжу. Освіта на Луганщині. 2015. № 2. С. 49-53.
4. Наука про вчительське щастя. URL : https://bogosvyatska.com/2021/06/25/ (дата звернення : 20.12.2021).
5. Омельченко С. О. Взаємодія соціальних інститутів суспільства у формуванні здорового способу життя дітей та підлітків : монографія. Луганськ : Альма-матер, 2007. 352 с.
6. Павлова Е. П., Щуркова Н. Е. Как воспитать счастливого ребенка (феликсология воспитания). М. : Пед. общество
России, 2010. 186 с.
7. Романенко М. І., Братаніч Б. В., Куций А. М. Міждисциплінарне розуміння предметності соціального інтелекту. Гілея :
науковий вісник. 2019. № 141. С. 14-17.
8. Савенков А. И. Концепция социального интеллекта. Вестник практической психологии образования. 2006. № 1 (6). С. 34-39.
9. Стернберг Р. Дж. Практический интеллект. СПб. : Питер, 2002. 265 с.
10. Струкова Т. А. Філософські засади та наукові підходи до аналізу соціально-комунікативного виміру соціалізації
дошкільників. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2021. № 2. С. 129-134.
11. Ушаков Д. В. Социальный интеллект : теория, измерение, исследования. М. : Изд-во Института психологии
РАН, 2004. 176 с.
References
1. Emelianov, Yu. N. (1995). Teoryia formyrovanyia y praktyka sovershenstvovanyia kommunykatyvnoi kompetentnosty
[Theory of formation and practice of improving communicative competence]. Moskva : Prosveshchenye [in Russian].
2. Ivashkevych, E. Z. (2017). Sotsialnyi intelekt pedahoha [Social intelligence of the teacher]. Kyiv ; Rivne : Prynt-Khauz
[in Ukrainian].
3. Minienko, H., & Kroshka, S. (2015). Shliakhy feliksolohichnoho stanovlennia osobystosti ta mediazabezpechennia
fakhovoi kompetentnosti studentiv Lysychanskoho pedahohichnoho koledzhu [Ways of felixological formation of personality and
media support of professional competence of students of Lysychansk Pedagogical College]. Osvita na Luhanshchyni, 2, 49-53
[in Ukrainian].
4. Nauka pro vchytelske shchastia [The science of teacher happiness] (2021). URL : https://bogosvyatska.com/2021/06/25/
(accessed : 20.12.2021) [in Ukrainian].
5. Omelchenko, S. O. (2007). Vzaiemodiia sotsialnykh instytutiv suspilstva u formuvanni zdorovoho sposobu zhyttia ditei ta
pidlitkiv [Interaction of social institutions of society in the formation of a healthy lifestyle of children and adolescents]. Luhansk :
Alma-mater [in Ukrainian].
6. Pavlova, E. P., & Shchurkova, N. E. (2010). Kak vospytat schastlyvoho rebenka (felyksolohyia vospytanyia) [How to raise a
happy child (felixology of upbringing)]. Moskva : Ped. obshestvo Rossyy [in Russian].
7. Romanenko, M. I., Bratanich, B. V., & Kutsyi, A. M. (2019). Mizhdystsyplinarne rozuminnia predmetnosti sotsialnoho intelektu
[Interdisciplinary understanding of the subjectivity of social intelligence]. Hileia : naukovyi visnyk, 141, 14-17 [in Ukrainian].
8. Savenkov, A. Y. (2006). Kontseptsyia sotsyalnoho yntellekta [The concept of social intelligence]. Vestnyk praktycheskoi
psykholohyy obrazovanyia, 1 (6), 34-39 [in Russian].
9. Sternberh, R. Dzh. (2002). Praktycheskyi yntellekt [Practical Intelligence]. SPb. : Pyter [in Russian].
10. Strukova, T. A. (2021). Filosofski zasady ta naukovi pidkhody do analizu sotsialno-komunikatyvnoho vymiru sotsializatsii
doshkilnykiv [Philosophical principles and scientific approaches to the analysis of socio-communicative dimension of socialization
of preschoolers]. Perspektyvy. Sotsialno-politychnyi zhurnal, 2, 129-134 [in Ukrainian].
11. Ushakov, D. V. (2004). Sotsyalnyi yntellekt : teoryia, yzmerenye, yssledovanyia [Social intelligence : theory, measurement,
research]. Moskva : Yzd-vo Ynstytuta psykholohyy RAN [in Russian].
Published
2021-12-20
How to Cite
STRUKOVA, T., & BRATANICH, B. (2021). SOCIAL INTELLIGENCE AS A COMPONENT OF THE FELIXOLOGICAL APPROACH TO THE CHILD’S SOCIALIZATION. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1(1), 11-16. https://doi.org/10.54891/2786-7005-2021-1-2
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy