DISTANCE LEARNING FOR UKRAINIAN SCHOOLCHILDREN UNDER THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW: ORGANIZATIONAL ASPECT

Keywords: distance education, distance learning, educational trends, online platforms, education under martial law.

Abstract

The article reveals the features of the organization of distance education in secondary school of Ukraine under the martial law conditions. The essence of the problem faced by the education system is presented, including the inability to provide full-time learning process due to the destruction of educational institutions and safety threats to the schoolchildren. The authors justify the thesis that distance education in Ukraine has nowadays changed its status from a possible option to the priority mode of the educational process organization. The presentation of the research material is based on the following points: analysis of the current legal framework for the implementation of distance education in schools; the analysis of the most common supportive tools, distance learning resources, platforms for methodical support of educators, and practical recommendations on the distance learning organization. The authors carry out the analysis of the already existing and functional projects designed to provide methodical support to Ukrainian educators, detailing the features of the functioning of the "All-Ukrainian Online School", "All-Ukrainian Schedule", the essence of the "Quality of Education" project, etc. It is concluded that the Ukrainian government is working on various organizational aspects of the distance learning implementation paying attention to the importance of restructuring the calendar and thematic planning of education process, the need to organize distance learning in an educational institution within a single educational platform, the peculiarities of knowledge acquisition in synchronous/asynchronous modes of teaching. Selected organizational issues relate to clarifying the psychological conditions of knowledge acquisition in the distance learning format, and the importance of establishing communication with parents. In today's conditions, Ukrainian distance learning provides various supportive online tools for both educators and students. However, along with this, there are issues that await their further resolution, in particular: the technical aspect of the organization of distance learning under the conditions of martial law; the need to increase the digital competencies of all participants in the educational process; and the importance of providing methodological assistance to teachers regarding their work in a distance format.

References

1. Атмосферна школа. Міністерство освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/atmosfernashkola-nadaye-mozhlivist-uchnyam-iz-tot-zakinchiti-navchalnij-rik-za-ukrayinskimi-standartami-distancijno (дата звернення: 01.09.2022).
2. Воротникова І., Чайковська Н. Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи. Порадник. З досвіду роботи освітян міста Києва. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 456 с.
3. Всеукраїнська школа онлайн. 2022. URL: https://lms.e-school.net.ua/about (дата звернення: 25.08.2022).
4. Всеукраїнський розклад «Будь активним заради миру». Міністерство освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/vseukrayinskij-rozklad-trivayut-onlajn-uroki-z-fizichnoyi-kulturi (дата звернення: 02.09.2022).
5. Дистанційні платформи для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації. Міністерство освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/distancijni-platformi-dlya-navchannya-samorozvi tku-ta-otrimannyadopomogi-j-perevirenoyi-informaciyi#:~:text=%22%D0%9D%D 0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B1%D0%B5%D0%B7%20%D0%BC%D0%B5%D0%B6%22%20%E2%80%93%20%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9,.tv%2C%20VoliaTV%2C%20Vodafone%20TV (дата звернення: 05.09.2022).
6. Звіт за результатами дослідження якості організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти України. 2022. URL: https://sqe.gov.ua/rezultati-doslidzhennya-yakosti-organ/ (дата звернення: 05.09.2022).
7. Ковальчук І. В., Ковальчук М. О. Досвід використання технологій дистанційного навчання студентів в умовах пандемії та воєнного стану. Ціннісно-орієнтований підхід в освіті і виклики євроінтеграції: матеріали ІІІ Всеукраїнської наук.-метод. конф. (Суми, 18.06.2022). Суми: Сумський державний університет. 2022. С. 93–96.
8. Кошелева О., Цисельська О., Кравчук О. Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти культурно-мистецького профілю в умовах воєнного стану. Перспективи та інновації науки. 6 (11). 2022. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-6(11)-192-203 (дата звернення: 04.09.2022).
9. Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: Харків: Міська друкарня, 2020. 409 с.
10. Литвин Н. А. Освітній процес ВНЗ в умовах воєнного часу: стан та перспективи розвитку. Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації. 03.05–13.06.2022.
Одеса: Гельветика, 2022, С. 267–272.
11. Лотоцька А. Пасічник О. Організація дистанційного навчання в школі. Методичні рекомендації. Київ: Відродження, 2020. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20
recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf (дата звернення: 02.09.2022).
12. Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України: Наказ Міністерства Охорони Здоров’я України від 01.08.2022 № 1371. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0101-22#Text (дата звернення: 02.09.2022).
13. Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні: Постанова Кабінету Міністрів України від 24.06.2022 № 711. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-pochatok-navchalnogo-roku-pid-chas-diyi-pravovogorezhimu-voyennogo-stanu-v-ukrayini-i240622-711 (дата звернення: 01.09.2022).
14. Твердохліб І. Організаційно-¬педагогічне та програмно-¬технічне забезпечення дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Український Педагогічний журнал, (2), 2022. DOI. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-116-124 (дата
звернення: 01.09.2022).
15. Топузов О. М., Засєкіна Т. М., Головко М. В., Калініна Л. М. Освітньо-науковий фронт: діяльність інституту педагогіки НАПН України в умовах воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 4 (1). 2022. С. 3‒8. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4145 (дата звернення: 30.08.2022).
16. Федорченко С. Дистанційна освіта та місце психологічного забезпечення в ній. Молодий вчений. 9 (73). 2019. С. 51–54. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-9-73-11 (дата звернення: 30.08.2022).
17. Якісне дистанційне навчання в умовах війни: поради директору школи. Інформаційний матеріал для Державної служби якості освіти в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти». 2022. URL: https://sqe.gov.ua/yakisnedistanciyne-navchannya-v-umovakh/ (дата звернення: 10.09.2022).
18. Якість освіти. Український проєкт. 2022. URL: http://yakistosviti. com.ua/uk/Golovna (дата звернення: 01.09.2022).
Published
2022-11-30
How to Cite
DUDNIK, V., TUKHTAROVA, T., & KUCHER, R. (2022). DISTANCE LEARNING FOR UKRAINIAN SCHOOLCHILDREN UNDER THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW: ORGANIZATIONAL ASPECT. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 54-60. https://doi.org/10.54891/2786-7005-2022-2-8
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy