PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECT OF SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT OF INNOVATIVE ACTIVITIES OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
Abstract
The article presents generalized psychological and pedagogical views of innovative educational processes, the essence of which is the renewal of the pedagogical process, the introduction of new formations into the traditional education system, its renovation, which is characterized by increased attention to the individual, directing the efforts of teachers to the development of the creative potential of participants in the educational process. The vectors of education development that require the use of innovative pedagogical technologies, the creative search for new or improved systems, models, principles, approaches to education, significant changes in the content, forms, and methods of education, upbringing, management of the educational pedagogical process in innovative institutions of general secondary education are specified. The state of the modern system of secondary education, which is in need, is analyzed introduction of innovations, modern methods of educational and methodological support, training of a teacher who will be able not only to accept all the challenges of education but also to become an active participant in changes, the relationship of the professional growth of the teacher with the innovative activities of the educational institution. The psychological and pedagogical aspects of the innovative activity of the general secondary education institution are outlined, and the concept of «practically oriented education» is revealed, which is characterized by the active involvement of teachers in innovative activities, the teacher’s readiness to improve professional skills, innovative thinking, innovative culture, and self-development. It is emphasized that today’s school education requires the direction of the psychological and pedagogical service of educational institutions to search for effective ways of providing assistance to educators in the implementation of modern innovative approaches since the national education system is largely determined by the innovative development of pedagogical education, which fulfills the important task of staffing all link of education and must meet public demands, take into account world trends and recommendations of international organizations regarding the training of highly qualified pedagogical workers who are able to solve complex tasks and learning problems, specified in the Concept of the Development of Pedagogical Education and Development, which involves conducting research and/or implementing innovations.
References
2. Даниленко Л. Менеджмент інновацій в освіті. Київ: Шкільний світ, 2007. 120 с.
3. Зязюн І. А. Світоглядна парадигма освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць / Українська інж.-пед. академія. Харків, 2003. Вип. 5. С. 24–31.
4. Кириченко М. О. Інноваційні підходи до професійного розвитку педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівних кадрів освіти у відкритому суспільстві. Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти в контексті трансформації освіти України: зб. матеріалів Всеукраїнської наук.-практ. конф. / за заг. ред. В. В. Олійника (м. Київ, 28 жовтн. 2016 р.). Київ: УМО НАПН України, 2016. С. 16–30.
5. Мариновська О. Класифікація інновацій в освіті. Педагогічна інноватика & Менеджмент інновацій: навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2019. С. 65–70, 181–185.
6. Мариновська О. Базові поняття педагогічної інноватики. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2023. № 3. С. 11–16.
7. Нові технології навчання: наук.-метод. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти. Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. Київ-Вінниця, 2010. Вип. 66. Ч. 2. С. 71–75.
8. Панок В. Г. Психологічна служба: навч.-метод. посіб. для студентів і викладачів. Кам’янець-Подільський: ТОВ Друкарня Рута, 2012. 488 с.
9. Проєктний менеджмент для інноваційного розвитку освітніх організацій України: навч. посіб. для підготовки магістрів за спеціалізаціями «Управління навчальним закладом» та «Управління проєктами», підвищення кваліфікації слухачів, керівників навчальних закладів / З. В. Рябова, А. Б. Єрмоленко, Т. А. Махиня та ін.; за заг. ред. академіка В. В. Олійника, маг. Ф. Фреха; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти»; КультурКонтакт Австрія. Київ, 2017. 118 с.
10. Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.09.2019 № 800. URL: www.kmu.gov.ua (дата звернення: 14.07.2024).
11. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 504 с.
12. Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 № 776. URL: https://mon.gov.ua/ (дата звернення: 14.07. 2024).
13. Цуркан Т. Інноваційна культура вчителя Нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя: КПУ, 2020. Вип. 68. Т. 1. С. 128–132.