CIVIC COMPETENCES AS A TOOL FOR BUILDING A DEMOCRATIC SOCIETY IN UKRAINE
Abstract
The article examines the current issues of the formation of civic competences and the development of civic education in the conditions of martial law in Ukraine. Emphasizing the principles of the creation and progress of a democratic state system, the author proposed practical conclusions regarding the need to regulate them, since they (principles) play a decisive role in the formation of civic competences among representatives of Ukrainian society. Focusing on the philosophical understanding of the role and influence of civic education, an attempt to investigate the issue of the formation of sustainable civic skills and the mechanisms of their practical implementation was made. The understanding of the concept of «civic competence», «civic education», their tasks and goals, which go beyond philosophical categories and have specific socio-political frameworks determined by legal or legislative acts at the state level, is characterized. Various terminological approaches are outlined. Attention is focused on the socio-political approach, which is based on the ability of an individual to participate in socio-political processes, and the pedagogical approach, which defines this category as a combination of knowledge, abilities, skills, experiences, value orientations, etc., which help a person to understand their place in society and become a realized citizen of the Ukrainian state. In order to form and strengthen civil competences, which, in the opinion of the author, are critically important in the current conditions for the preservation of democracy and statehood, effective solutions and practical tools on this issue are proposed. The article discusses the problems of the formation of civic competences not only in formal education, but also in informal education, the possibility of their implementation in the difficult conditions of the Ukrainian present. The legislation in the field of civic education is analyzed, the priority of the problem of forming a conscious and responsible citizen is emphasized, which requires, first of all, the implementation of state policy, prompt response by lawmakers, updating and actualization of legislative acts in terms of civic education.
References
2. Аристотель. Політика / пер. з давньогр. та передм. О. Кислюка. Київ: Основи, 2000. 239 с.
3. Громадська активність громадян України. Загальнонаціональне дослідження. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва. 2018. URL: https://dif.org.ua/article/gromadska-aktivnist-gromadyan-ukraini (дата звернення: 01.08.2024).
4. Дослідження дискурсу громадянської освіти та його вплив на політичну культуру молоді. Звіт за результатами проекту. Київ, 2012. URL: http://surl.li/qjpgr (дата звернення: 02.08.2024).
5. Комарова Н. Розвиток громадянської активності української молоді. 2019. URL: http://surl.li/vhwsji (дата звернення: 01.08.2024).
6. Молодь України-2015. Результати дослідження. URL: http://surl.li/qjosf (дата звернення: 28.07.2024)
7. Пометун О. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23. С. 18–21.
8. Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції громадянської освіти в Україні: наказ Міністерства освіти і науки України від 07.02.2024 № 131. URL: http://surl.li/qkmxr (дата звернення: 06.08.2024).
9. Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.11.2023 № 1196. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1196-2023-%D0%BF#Text (дата звернення: 09.08.2024).
10. Про затвердження Програми незалежного тестування фахових знань та вмінь учителів навчальних предметів (інтегрованих курсів) громадянської та історичної освітньої галузі та/або освітньої галузі «Суспільствознавство» закладів загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 09.01.2024 № 16. URL: http://surl.li/qkmxg (дата звернення: 06.08.2024).
11. Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності: Закон України від 03.12.2022 № 2834-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text (дата звернення: 08.08.2024).
12. Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні: розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 № 710-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#n10 (дата звернення: 06.08.2024).
13. Про схвалення Стратегії утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023–2025 роках: Постанова Кабінету Міністрів України від 15.12.2023 № 1322 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1322-2023-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.08.2024).
14. Смагіна Т. Формування громадянської компетентності учнів у процесі навчання правознавства: автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2007. 15 с.
15. Сучасний стан, пріоритети та перспективи розвитку системи громадянської освіти в Україні. Результати дослідницького проекту. Київ, 2023. URL: https://razumkov.org.ua/images/2023/12/18/2023-POLIT-OSVITA.pdf (дата звернення: 05.08.2024).
16. Трокоз О. Медіаландшафт Житомирщини: як війна позначається на роботі журналістів. 2023. URL: http://surl.li/qknhn (дата звернення: 01.08.2024).
17. Українське покоління Z: цінності та орієнтири. Результати загальнонаціонального опитування. Київ, 2017. URL: http://surl.li/qjooy (дата звернення: 12.09.2024).
18. Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і освіти з прав людини. Прийнята в рамках Рекомендація CM / Rec (2010) 7 Комітету Міністрів. URL: http://surl.li/rprhzn (дата звернення: 12.09.2024).
19. Naval C., García R., Puig J., Santos M.A. Ethical and Civic Education and the Social Commitment of University Students. Encounters on Education. 2011. № 12. P. 77–91.