PROBLEMS OF THE SPIRITUAL AND MORAL DIMENSION OF А MODERN EDUCATION

Keywords: spirituality, morality, values, education system, problems, spiritual and moral education.

Abstract

The article examines the problematic field of the spiritual and moral dimension of education, which influences the formation of values, ethical guidelines, and the worldview of the younger generation against the backdrop of dynamic socio-cultural, technological, and crisis-driven global changes that pose numerous challenges to the educational system. Educational institutions often focus on academic achievements, neglecting the spiritual and moral component of education, leading to the spiritual decline and alienation of youth. The author emphasizes the need to integrate spiritual and moral aspects into the educational system to foster responsible, morally mature individuals. Only awareness of the importance of this issue through a systematic approach to problem identification and subsequent solutions can strategies be developed to nurture spiritually rich and morally resilient citizens capable of positively impacting societal development. Among the most systemic issues highlighted are the ambiguity of spiritual orientations in modern education, which obscures the overall direction of educational development; the conflict between the spiritual and material dimensions of education, creating a disconnect between knowledge as a collection of information and wisdom as the ability to live consciously; insufficient attention to the development of an individual's inner world, which doesn’t facilitate conscious and spiritually balanced decision-making, that helps avoid impulsive actions, and enhances self-awareness; spiritual alienation, that has become the foundation of widespread immoral phenomena like bullying; fragmentation of existing spiritual guidelines, depriving the value space of modern education of a shared integral basis; lack of moral and spiritual training among educators, resulting in a formal or superficial approach to understanding the value dimension of education and the inability to serve as spiritual authorities for students; challenges related to information technologies that create a range of moral dilemmas. The conclusion drawn is that a comprehensive systemic understanding of the problematic field of the spiritual and moral aspect in modern education is a multifaceted task that requires a complex approach for its resolution, which can serve as a basis for further scientific exploration.

References

1. Бех І. Д. Особистість на шляху до духовних цінностей: монографія. Київ-Чернівці: Букрек, 2018. 320 с.
2. Вибрані педагогічні твори: Українське національне виховання. Мирослав Стельмахович / за ред. Любомири Калуської. Коломия: Вік. У 2 т. Т. 1. 2011. 517 с.
3. Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ (дата звернення: 10.11.2024).
4. Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.11.2024).
5. Програма «Нова українська школа» у поступі до цінностей». Київ: Інститут проблем виховання. 2018. 40 с. URL: https://osvitakoms.at.ua/Dokumentu/2019-2020/programa_u_postupi_do_cinnostej.pdf (дата звернення: 10.11.2024).
6. Решетніков Ю. Є. Викладання предметів духовно-морального спрямування у державній школі: український та закордонний досвід. Демократичне врядування. 2012. Вип. 9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_9_6 (дата звернення: 08.11.2024).
7. Сіданіч І. Л. Духовні вектори розвитку професійної мобільності керівника закладу загальної середньої освіти. Позиціонування закладів освіти на ринку освітніх послуг в умовах воєнного стану: Матеріали IV Всеукраїнського науково-методологічного семінару 24 листопада 2022 р. Київ–Бориспіль: ДЗВО «Університет менеджменту освіти». 2022. С. 107−111. URL: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp (дата звернення: 09.11.2024).
8. Сухомлинська О. В. Духовно-моральне виховання дітей та молоді в координатах педагогічної науки і практики. Шлях освіти. 2006. С. 2−7.
9. Сущенко Т. І. Психологічні особливості реалізації особистісно орієнтованого педагогічного процесу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 53. С. 316−324.
Published
2024-12-09
How to Cite
ROHOVA, O. (2024). PROBLEMS OF THE SPIRITUAL AND MORAL DIMENSION OF А MODERN EDUCATION. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 62-70. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2024-2-8
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy