CIVIL COMPETENCE OF A TEACHER IN THE LIGHT OF THE REFORM OF THE PRESCHOOL EDUCATION SYSTEM

Keywords: education, upbringing, civic competences, preschool education, New Ukrainian School, reforming the education system, civic education.

Abstract

The article is devoted to determining the role and place of civic competence of a preschool teacher in the general system of teacher formation in the light of reforming the preschool education system. It was established that the basis of the new educational policy of the Ministry of Education and Science of Ukraine is the prioritization of preschool education as the foundation of an integral system of continuous education. Attention is focused on the fact that, aware of Ukraine's desire to establish itself on the world stage as a European democratic state, educators should understand the direction of internal transformations, in particular in the national education system: the New Ukrainian School is designed to educate a new generation of citizens who have civic values who make responsible decisions and have a sense of responsibility for the fate of Ukraine. The article analyzes the current legislative and regulatory framework for preschool education in the context of civic education, formulates a number of requirements and sets of tasks for the formation of civic competence of the teacher of the New Ukrainian School. It was established that the key industry document in the reform of preschool education, which brings it to a qualitatively new level, in the position of international standards of the quality of education, was the update of the state standard of preschool education (Basic component of preschool education); in particular, the basic principles of its implementation are identical to the principles of a democratic society, including: democracy, the direction of the educational process towards sustainable development and European integration processes in Ukraine, public administration, social partnership, etc. In the course of the study, it was proved that the challenges associated with the formation of a conscious citizen who professes democratic values, with a high sense of self-worth, an active civic position and responsibility, can be solved exclusively by a pedagogical community with a high level of citizenship, and formed civic competences of a teacher is a tool for expanding the opportunities for the development of his personality in the educational field, his promotion in social activities, the possibility of influencing social and state-level processes.

References

1. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти): затв. наказом МОН України від 12.01.2021. № 33. МОН України: офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 08.10.2023).
2. Вовканич С. Й. Україна і світ: синергетичні чинники боротьби із загрозами глобальної гібридизації. Стратегічні пріоритети. 2017. № 4. С. 211–219.
3. Драновська С. В. Розвиток громадянської компетентності педагогів в умовах післядипломної педагогічної освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Суми. 2019. С. 60–74.
4. Колесова Г. Навчаючи навчаюсь – громадянська компетентність вчителя та учня. URL: https://edway.in.ua/uk/mpk/502/detail/ (дата звернення: 10.10.2023).
5. Концепція Нової української школи: ухв. рішенням колегії МОН від 27.10.2016. МОН України: офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення: 14.03.2023).
6. Кравчинська Т. С. Формування громадянської компетентності педагога нової української школи. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2019. Вип. 8 (37). С. 74–88.
7. Ратушняк Н. Громадянська компетентність педагога в системі післядипломної педагогічної освіти. Педагогічні науки та освіта. 2022. Вип. XL–XLI. С. 85–90.
8. Оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за шкалою ECERS-3: аналітичний звіт за результатами основного етапу польового дослідження. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2022/10/17/Zvit.Short.4.17.10.2022.pdf (дата звернення: 06.11.2023).
9. Перетворення нашого світу: Порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року. Резолюція, прийнята Генеральною Асамблеєю 25 вересня 2015 року. A/RES/70/1. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/Agenda2030_UA.pdf (дата звернення: 08.10.2023).
10. Про освіту: Закон України від 05.09.2017. № 2145-VIII. Законодавство України: база даних / Верхов. Рада України. Дата оновлення: 02.04.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 30.10.2022).
11. Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти»: затв. наказом Мін. економіки України від 19.10.2021. № 755-21. МОН України: офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 08.10.2023).
12. Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти»: затв. наказом Мін. економіки України від 28.09.2021. № 620-21. МОН України: офіц. вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 08.10.2023).
13. Стратегії сталого розвитку: навч. посіб. / упор. В. В. Добровольский. Миколаїв, 2021. 160 с.
14. У МОН розповіли про реформу дошкільної освіти. Слово і діло: аналітичний портал. URL: https://www.slovoidilo.ua/2023/08/25/novyna/suspilstvo/mon-rozpovily-pro-reformu-doshkilnoyi-osvity (дата звернення: 08.10.2023).
Published
2024-01-03
How to Cite
KULBACH, L. (2024). CIVIL COMPETENCE OF A TEACHER IN THE LIGHT OF THE REFORM OF THE PRESCHOOL EDUCATION SYSTEM. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2(2), 56-59. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2023-2-13
Section
Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy