USE OF THE NETWORK FORM OF EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR FURTHER TRANSFORMATIONS OF THE EDUCATION SYSTEM

Keywords: Key words: education system, educational space, innovations in education, network form of education, individual educational trajectory.

Abstract

Summary. The strategic direction of the development of the national education system at the state level is related
to ensuring a quality educational process in the conditions of the information society. The growing demands of
the state and society to the quality, accessibility and efficiency of educational services encourage the active search
for new ways to develop the education system, which is designed to meet the real needs of society, to provide
access to a wide range of quality educational services. The main priority of Ukraine’s foreign policy, namely
European integration, is to build and deepen relations between Ukraine and the EU in all spheres of life. An
important element of this process is the entry of the national educational system of Ukraine into the European
educational space. The introduction and consolidation of the best European educational traditions in Ukrainian
society through the application of innovative approaches to learning and educational content should contribute to
this. One of the current areas of higher education is the introduction of online learning in the educational process.
The aim of the article is to study the possibility of transforming the education system through the application of
innovative approaches to learning and educational content. The methodological basis of the study are methods of logical generalization, systems analysis and synthesis, observation. Networking between educational institutions
is a mechanism for organizing joint resource potential. The main purpose of such interaction as the integration of
educational, scientific, personnel, logistical and innovative potential of higher education institutions is determined.
The educational potential of networking and the conditions under which it can be maximized are considered, given
that the results of such interaction in education are often delayed or delayed. It is substantiated that the use of the
educational potential of the university-university network interaction will allow to support and scale at the regional
level exactly those practices that most productively solve the problems of higher education. The scenario of the
organization of educational process on a network form is offered, it is proved that increase of competitiveness
of each network partner is possible at the expense of use of the advantages, mobilization of personnel, material
and technical, educational and methodical potentials.

References

1. Боголіб Т. М. Фінансове забезпечення розвитку вищої освіти і науки в трансформаційний період : монографія. Київ,
2006. 324 с.
2. Грищенко І. М. Професійна освіта в системі економічних досліджень : монографія. Київ : Грамота, 2014. 384 с.
3. Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології. Київ : Академвидав, 2015. 302 с.
4. Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37-38. URL : https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/1556-18#Text (дата звернення : 28.12.2021).
5. Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/2145-19#Text (дата звернення : 28.12.2021).
6. Закон України «Про інноваційну діяльність». Відомості Верховної Ради України. 2002. № 36. URL : https://zakon.rada.
gov.ua/laws/show/40-15#Text (дата звернення : 28.12.2021).
7. Концептуальні засади та напрями розвитку вищої освіти в Україні. Міністерство юстиції України. Роз’яснення від
25.12.2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0067323-11#Text (дата звернення : 28.12.2021).
8. Клімова Г. П. Інноваційний розвиток вищої освіти України : методологічний аспект аналізу. Право та інноваційне
суспільство. 2013. № 1. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pric_2013_1_10 (дата звернення : 28.12.2021).
9. Кошечко Н. Інноваційні освітні технології навчання та викладання у вищій школі. Педагогіка. 2015. № 1 (1). С. 35-38.
10. Падалка О. С., Каленюк І. С. Економіка освіти та управління : посібник. Київ : Педагогічна думка, 2012. 184 с.
11. Ребуха Л. З., Загоруйко Ю. В. Розвиток освітньої моделі вищої школи в умовах пандемії Сovid-19. Лікарська таємниця в умовах пандемії : законодавчі, правозастосовчі, соціальні та психологічні аспекти : зб. тез доповідей Всеукр. наук.-
практ. он-лайн конф. (Тернопіль, 15 трав. 2020 р.), Тернопіль : Економічна думка ТНЕУ, 2020. С. 79-81.
12. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 рр. Міністерство освіти і науки України. 2020. URL : https://
mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення : 28.12.2021).
13. Федулова Л. І. Економіка знань : підруч. Ін-т екон. та прогнозув. НАН України. Київ, 2009. 600 с.
14. Фірсов В. С. Береда Т. М., Хватова О. Г. Організація дистанційної та мережевої форм навчання і створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Інноваційні технології розвитку особистості. Вип. 9. 2020. С. 141-145.
15. Шумпетер Й. А. Теорія економічного розвитку : дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного
циклу. Київ : Вид. дім «Києво-Могил. акад.», 2011. 242 с.
Published
2021-12-20
How to Cite
KHVATOVA, O. (2021). USE OF THE NETWORK FORM OF EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR FURTHER TRANSFORMATIONS OF THE EDUCATION SYSTEM. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Public Management and Administration, 1(1), 50-54. https://doi.org/10.54891/2786-698X-2021-1-12