MODEL OF STUDYING THE PEDAGOGICAL ACTIVITY OF A TEACHER'S ASSISTANT AS A MEANS OF IMPROVING INCLUSIVE EDUCATIONAL PRACTICE
Abstract
The article provides a theoretical analysis of scientific sources devoted to the problem of pedagogical modeling as an important tool for research, design and improvement of educational processes. Modern approaches, conceptual provisions and models of pedagogical modeling are considered, which represent various areas of its application in educational practice - from the organization of the educational process to the formation of professional competencies of pedagogical personnel. It is found that pedagogical modeling is considered by scientists as a method of cognition, a means of managing educational activities, a form of scientific generalization and design of pedagogical systems. The researched sources identify the key principles of pedagogical modeling: systematicity, structurality, adequacy to real conditions, dynamism, flexibility, scientific validity and practical orientation. It is noted that effective modeling involves the construction of interrelated components (targeted, content, methodological, organizational and effective), which ensure the integrity of the pedagogical process. Particular attention is paid to the role of modeling in the development of professional competencies of teachers, the formation of their readiness for innovative activity and the educational environment improvement. It is emphasized that pedagogical models perform both an analytical and prognostic function, contribute to the adaptation of educational systems to the challenges of modernity, in particular to the inclusive learning implementation, digitalization of education and a competency-based approach. Based on the analysis, it is concluded that pedagogical modeling is a universal tool for scientific knowledge and practical improvement of educational activities, which combines theoretical systematicity and applied effectiveness, ensuring effective management of the development of educational processes and professional training of teachers. In addition, the need for further specification of the methodological principles of modeling in the context of modern transformations of education is emphasized, which will allow improving the quality of pedagogical solutions, optimizing the interaction of participants in the educational process and contributing to the creation of an innovative educational space focused on the needs of the individual and society.
References
2. Дегтяренко Т. Концепція соціодинаміки корекційно-реабілітаційної діяльності. Особлива дитина: навчання і виховання. 2015. № 2. С. 11–21.
3. Дубасенюк О. А. Концептуальні моделі педагогічної освіти: наукові пошуки та здобутки : колективна монографія / за заг. ред. проф. О. А. Дубасенюк: 2-е вид., допов. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. С. 8–29.
4. Дятленко Н. М., Софій Н. З., Мартинчук О. В., Найда Ю. М. Асистент учителя в інклюзивному класі: навч.-метод. посіб. / під заг. ред. М. Ф. Войцехівського. Київ: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 172 с.
5. Засенко В. В. Науковий супровід навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання: зб. наук. праць. 2010. Вип. 1. С. 3–9.
6. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень: навч. посіб. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 520 с.
7. Колупаєва А. А., Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Професійне співробітництво в інклюзивному навчальному закладі: навч.-метод. посіб. Київ: Видавнича група «А.С.К.», 2012. 197 с.
8. Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія Київ: САММІТ-книга, 2008. 270 с.
9. Колупаєва А. А. Таранченко О. М. Інклюзія: покроково для педагогів: навч.-метод. посіб. Київ. 2023 (Серія «Інклюзивна освіта»). URL: http://lib.iitta.gov.ua/739317/ (дата звернення: 02.10.2025).
10. Косенко С. М., Полупанова Я. М., Чигріна Я. Ю. Роль інклюзивно-ресурсних центрів у забезпеченні якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами: виклики та перспективи розвитку. Інноваційна педагогіка. 2025. Т. 2. № 79. С. 92–96.
11. Ленів З. П. Моделювання педагогічних інновацій у процесі фахової підготовки корекційних і соціальних педагогів. Готовність педагогів до інноваційної діяльності в умовах безперервної післядипломної педагогічної освіти: матеріали Всеукр. нак.-практ. конф. (Рівне, 18–19 жовт. 2011 р.). Рівне: Рівнен. держ. гуманітар. ун-т., 2011. С. 16–20.
12. Литвин А., Руденко Л. Побудова ефективних моделей освітніх систем і процесів професійної підготовки. Моделювання педагогічного процесу та психологічного супроводу підготовки фахівців ризиконебезпечних та інших професій: монографія / за ред.: М. С. Коваля, А. В. Литвина. Львів: ЛДУБЖД, 2023. С. 41–56. URL: https://surl.lu/uthxrh (дата звернення: 04.10.2025).
13. Луценко І. В. Актуальні питання діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 4. С. 7–13.
14. Луценко І. В. Роль асистента вчителя в організації навчально-виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Вип. 4. Ч. 2. С. 233–242.
15. Мартинова Р., Боднар С. Принципи педагогічного моделювання. Український педагогічний журнал. 2021. № 2. С. 51–60.
16. Мартинчук О. В. Підготовка майбутніх педагогів до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Вісник психології і педагогіки. 2012. Вип. 8. С. 10–14.
17. Мельничук О., Ярощук Н. Професійна підготовка студентів педагогічного коледжу до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Вісник педагогіки і психології. 2021. Вип. 27. 2021. С. 102–106. URL: http://www.psyh.kiev.ua/ (дата звернення: 03.10.2025).
18. Мойсеєнко І. М. Модель сенсомоторної компетенції дітей з розладами аутичного спектра: колективна монографія. Scientific research of the XXI century. Volume 1: collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, Los Angeles: GS publishing service, 2021. С. 219–233.
19. Паска Т. В., Мойсеєнко І. М., Шапка І. В. Інноваційні підходи до підготовки педагогів для впровадження сучасних освітніх технологій та стимулювання творчості у здобувачів освіти в Україні. Академічні візії. 2024. Вип. 29. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/issue/view/2 (дата звернення: 02.10.2025).
20. Погребняк Д. В. Педагогічне моделювання розвитку фахової компетентності начальників фізичної підготовки і спорту військових частин збройних сил України в системі післядипломної освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18. Т. 2. С. 67–72. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2019/18/part_2/16.pdf (дата звернення: 03.10.2025).
21. Родименко І. М. Сучасний погляд на проблеми навчання дітей з особливими потребами. Нива знань. 2004. № 2. С. 8–12.
22. Таранченко О., Колупаєва А. Технологізація в освіті дітей з особливими освітніми потребами. Особлива дитина: навчання і виховання. 2015. Т. 18. Вип. 2. С. 219–240.
23. Удич З., Шульга І. Виклики у роботі асистента учителя / вихователя: методологія та результати дослідження. Особлива дитина: навчання і виховання. 2024. № 113 (1). С. 87–115. URL: https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/166 (дата звернення: 03.10.2025).
24. Чигріна Я. Педагогічні умови формування методичної компетентності асистентів вчителя в інклюзивному середовищі Особлива дитина: навчання і виховання. 2023. Т. 109. № 1. С. 187–200.
ISSN
ISSN 
